|
|
|
|---|---|
|
Vad ska jag tänka på vid köp av en Z3 m-roadster/coupe' Har enbart hört rykten om att man måste ha sachs-VANOS och att det kan läcka olja från bakaxeln. Är det nån som kan ge mig nåt tips. Ligger det nåt i dessa rykten ? | |
|
Hej, jag gick i liknande tankar som du länge innan jag äntligen slog till och köpte min drömbil. En estorilblau M Roadster -99. Som jag har förstått och snappat upp så ska bilen helst ha en Sachs-Vanos men jag har också förstått att det är ganska ovanligt och att 95% fortfarande har RR-Vanos vilket i sig inte behöver vara riskabelt eftersom dessa oftast fungerar väl om de inte har missljud. Jag skulle nog försöka hitta en bil med Sachs men ändå inte rata alla RR-bilar heller. Du får reda på vad det är för Vanos genom att kolla etiketten på Vanosen som sitter precis framför oljepåfyllningslocket. Annars ska du kolla efter oljeläckage, krockskador, missljud och rost. Modellen är inte precis purfärsk och dessutom ogalvad. Förstår inte hur man överhuvudtaget kan med att åka M Roadster på vintern men det finns ju folk till allt. :) 99/05 fick suffletten innertak och 99 fick bilen också visuella uppgraderingar i form av kromgrill, kromade ringar runt strålkastare. Diff (25%) i bakaxel finns och du ser om det är diffbroms genom att det är kylflänsar på diffklumpen. En sak till, det knakar och låter i hela karossen extremt mycket om du kommer från en tyst bil som jag så det tar en tid att vänja sig och inte störa sig på det. Det hör till bilmodellen. Lycka till. |
|
|
Alla Z3M har väl diffbroms... Vanosen... jag orkade inte bry mig vad det är för nån i min... har inte ens kollat ännu faktiskt! :-) Frågar man så är det ingen som personligen har haft några stora problem med vanosen utan bara en massa som har hört om nån som känner nån som pratade med nån som hört talas om nån som hade problem med vanosen så jag tror det är väldigt ovanligt ändå. /Magnus Länk Happiness isnt around the corner... Happiness IS the corner! |
|
| Skulle nog inte välja Z3 efter vanos om jag vore du ... | |
|
Tack för era svar. Fler aspekter är givetvis välkomna ! Mvh Ulf |
|
|
Titta på flera olika bilar. Jämför. Kolla karossdelar så att de sitter jämt med varandra. Man gör en standardkoll av bilen helt enkelt, som man gör på alla bilar man köper beg. Mycket babbel om vanos. De flesta vet säkert inte ens vad vanos är, ännu färre vet hur en trasig vanos låter. Var uppmärksam på missljud bara. Jag är inget billproffs på något sätt, men jag tycker ändå det är ganska enkelt att höra om något ljud inte hör hemma i bilen. Jag gjorde det enkelt för mig när jag köpte min z3 m. Gjorde vanlig koll - kaross, lyssnade efter missljud, kolla serviceboken, kollade om det fanns något oljeläckage, kolla om bilen drog snett etc. Sedan bad jag om att göra ett m-test, som konfirmerade min egen uppfattning - att bilen var i toppskick! Hur enkelt som helst. Och inga problem har jag haft. Och det finns ett skäl till att vissa bilar kostar 150-160 t och andra 200-210. Och ändå behöver de inte skilja särskilt mkt i miltal och utrustning. Så kolla efter noga! Sen måste jag tillägga att min bil inte knakar och låter extremt mycket i karossen. Den låter inget alls faktiskt. Förklara gärna hur du menar, Zed82. |
|
|
jonte: För mig som kommer från nya Saabcabben låter en Z3 mycket mer i karossen, detsamma tyckte jag om en Porsche Boxster S -03. Det är flex i karossen i en äldre cab som gör att man får mer knak än i en bil med tak eller en nyare dyrare cab. Exempelvis är vridstyvheten hos en Z3M Roadster cirka 8600Nm medan till exempel nya Saab cabben har 11600Nm. Nya 911-cab har cirka 16000Nm vad jag minns. Sådana skillnader i siffror påverkar självklart flex i karossen. |
|
|
Har RR vanos, haft bilen från 2800 mil till nu 7500 mil och inte haft några problem alls med någon vanos, som andra säger här och som det praktiskt taget alltid sagt om vanos är att det fått ett oförtjänt dåligt rykte av någon anledning, mest troligt pga att folk som är oroliga bara gissar o gissar o plötslig så står där en höna... Aldrig haft något knarr i karossen på min iaf. Mvh PG |
|
|
Det finns ju garanterat en anledning till att bmw bytt vanos på vissa bilmodeller på garantin, så helt felfritt har det inte alltid varit. Men helt ärligt kommer jag inte ihåg om z3m var en sådan bil som hade det på garantin eller om alla som bytt har gjort det "själva". På min coupe -99 som gått 6k mil var den bytt, på polarens coupe -99 som gått 10k är det oxå bytt. Men som sagt, stirra dig absolut inte blind på vanosnamnet i bilen. Bilens skick i helhet är ju 1000 ggr viktigare. Jag kan som slutklämt sjukligt varmt rekommendera en z3m coupe. En av världens roligaste bilar att köra om man gillar köra aktivt och brett :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.