AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.579

Problem med handbromsen

Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Hej!

Jag har sökt och försökt få nån klarhet i hur man justerar handbromsen på min bil. I mektipsen finns de tips för E46 men inte E39. Verkar dock fungera på ungefär samma sätt men jag får inte rätt på de.

Jag har plockat isär båda bakbromsarna och borstat lite ytrost och smörjt upp de som kan smörjas. Spännt kuggkransarna tills hjulen inte går att rulla och därefter släppt 2 snäpp och hjulen rullar då fritt.

Lampan börjar lysa vid första hacket på spaken och handbromsen verkar funka bra i stillastående läge men när jag försöker testa genom att köra sakta och dra handbromsen fullt ut händer inte mycket. Man känner att den bromsar väldigt försiktigt men absolut ingen tendens till låsning, inte ens sakta på grusväg.
tar spaken högt? jag justerade min under spaken i mitt konsollen, peta lös damasken för handbromsen då har du två ställskruvar där. du kan ju ta bort den lilla plast kåpan som sitter på sidan då blir det mer utrymme
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Den tar varken högt eller lågt skulle jag säga, hehe.
Bilen stannar inte ens när jag har spaken i högsta läget.

Ja de blir nog till att ta bort nån kåpa för de justerskruvarna vid spaken kommer man inte åt att spänna annars.
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Det räcker med att ta bort handbromsdamasken så kommer du åt justeringen vid spaken med lång hylsa(8+10mm har jag för mig) och förlängare och spärrskaft (strl 1/4").
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Ah ok, jag provade bara med fast nyckel och det gick inte.

Men tror ni de räcker att justera här eller ska jag göra något mer bak vid bromsen? Det pratas om 4, 10 eller 12 hacks justering på kuggkransen men jag ser ingen nytta med att justera ut den mer än vad som krävs för att hjulet ska rulla fritt. Då kommer ju bromsen ta ännu senare eller har jag fel?
ph
78
phantomlord
525i -92
M3 -96
125i -15
Antagligen är handbromsbackarna slut och kanske även insidan på trumman sönderrostad.

Det var det på min e34 när handbromsen tog dåligt om man försökte sakta ner bilen med den. Däremot funkade den bra att hålla bilen still i en backe.
Då var iaf handbromstrumman så rostig att ytan var väldigt ojämn och även handbromsbackarna var i stort sett slut.
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Jag vet inte riktigt hur friska backar ska se ut men jag tycker dessa ser ganska fina ut. Insidan på skivorna ser däremot väldigt illa ut. Har tyvärr ingen bild på dom men det finns inte en blank yta på insidan och då har jag ändå kört där med stålborste på borrmaskinen och även dragit handbromsen en del under färd för att skrapa rent.

Länk
Länk
Länk

Kanske lika bra att byta skivor runt om men jag ville först veta om jag missat nåt enkelt innan jag byter dyrare delar.
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Har Goodridge stålomspunna slangar och ATE Super Blue Racing vätska liggandes. Tänkte köpa borrade, slitzade och zinkbehandlade skivor och belägg från Bromsmannen så lär de väl bli bra bromsar?
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Tänkte bara runda av tråden med att berätta att det blev nya bromsar runt om inkl allt.

Brembo borrade och slitsade skivor
PosiQuite belägg
Centricparts bromsbackar
Goodridge stålomspunna slangar
ATE Super Blue Racing vätska
BMW Original ok-renovering

Pris för allt ~7500:-

Låser bakhjulen med handbromsen på asfalt nu utan problem och allt annat funkar för övrigt bra. Ända jag önskar mig är gnällfria bromsar när man försöker smyga med bromsen men det verkar vara väldigt svårt på automatare. Blev ingen större skillnad på gnället med de nya bromsarna jämfört med de gamla.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.