AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
867

Behöver köpråd: Däck till 540 (E39)?

NeZaN
Bilen har ju ett antal kusar under huven och man har ju en tegelsten till fot för tillfället eftersom bilen är relativt nyinskaffad. Har dock originalsulorna på, Hankook Ventus Sport, 255/40-17 bak samt 235/45-17 fram.

De är nu torra och spruckna, och mönstret försvinner snabbare än normalt skulle jag tro, och behöver därför lite köpråd.
Jag funderar på att köpa Ventus Sport igen, då jag troligen kommer köpa fetare fälgar och sulor nästa säsong, men samtidigt vill jag köpa prestanda däck. Plånboken är väl inte så jäkla tät för tillfället, så jag undrar då vad för högprestandadäck man kan hitta för en billig slant.

Dimensionerna är samma som ovan.
Kom gärna med förslag och länkar.

/NeZaN
fr
85
fredde 540
540-01
M5-01
på min satt det dunlop sp 9000 när jag köpte den körde 1500 mil med bak däcken ganska hård körning byta sen till bridgestone re050 kört 1500 mil ca 5mm kvar fram är dunlopen slut ca 3000mil så pröva dunlopen tysta bra i regn med
mi
67
mitsu
540iA-93
Har nya, exakt fabrikat o dimensioner som på din (Ventus). Tyvärr har dom en tendens att få "tryckmärke" under ca15-18grader. Känns som lite obalans, försvinner efter nån mils körning. Märks ingenting vid riktigt varmt väder (över 20gr). I övrigt mkt bra grepp,tysta,skitbra regndäck till bra pris,,,,men lägger nog till vad det kostar att få bättre däck nästa gång.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Ventus är bra däck om man ser till priset. Svagheterna enligt div tester är våtegenskaperna. Har själv dessa i dimensionen 235/40-18 på min 530 då det satt en nästintill ny uppsättning på när jag köpte min kryssekerfälgar. Är inte missnöjd med däcken men kommer med all säkerhet att gå upp en klass när jag byter nästa gång.

Hade tidigare Bridgestone RE540 i dimensionen 235/45-17 och var mycket nöjd med dessa men då jag bytte fälgar så vet jag inte hur fort dom slits.

___
//Ulf
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Slår ett slag för Nokian NRY, supernöjd, spårar inte,mycket tysta,inte stötiga, bra våt o torrgrepp, är inne på andra sommaren med dom och jag räknar med minst 2 somrar till, då blir det Nokian igen

///Forry
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.