AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
1.682

Vilka motordelar bör täckas över vid motortvätt? M52 328

Tjena

Ska göra en motortvätt för första gången och undrar vilka delar på motorn jag borde täcka över med plastpåsar(eller hur gör ni?) Jag kommer använda en högtryckstvätt.

Är det för optimistiskt att göra en motortvätt själv? Är det stort risktagande?

Har hittat 3 bilder på garaget på motorn, skulle vara perfekt om nån kunnig kunde ringa in i paint o lägga upp.

Länk

Länk

Bra info för andra :D
Har du inget öppet luftfilter så behöver du inte täcka något.
Kolla här. ---> Länk

///Micke
Min cabrio Länk
Ser inga bilder från den guiden! :/
Är jag ensam?

Har läst lite på Pingens, de tipsar iaf att man borde använda vanligt vattentryck.
Länk

Men jag borde väl ändå täcka över säkringsbehållaren väl? Den verkar ju inte vara hur tät som helst..
Finns ingen anledning att spola med fullt tryck rakt på den.
Den är tätad med gummigenomföringar på undersidan.

///Micke
Min cabrio Länk
Tänk så här: När man kör i god fart på motorvägen i fullt ösregn och stänket/dimman efter framförliggande bil så formligen öser det runt vatten under huven på alla bilar. Bara att lyfta luckan och titta när man stannat, knappast torrt, rent eller snyggt där eller? Om det inte tar sig in på otillåtna ställen då, så lär det inte göra det vid en motortvätt heller eller hur? Det som behöver tätas har redan gummitätningar osv.
Jag har aldrig lyckats framkalla nån störning på några bilar vid motortvätt, naturligtvis går jag inte 10cm ifrån med högtrycksmunstycket men med sunt förnuft så fixar man det. Avfettningsmedel och trädgårdsslang med lagom dusch räcker till det mesta.
Mickes tips med bilder visar i detalj. Jag brukar avsluta med att låta det rinna av några minuter, blåser därefter med tryckluft, startar upp nån minut och låter värmen från motorn och mera tryckluft ta bort resterna av vattnet, sen är det torrt och fint.

FP
Vid motor tvätt behöver man kanske inte spruta på alla kablar och sådant elleR ? :P
Det är tämligen omöjligt att undvika. När jag tvättar och avfettar osv så tar jag allt, men i princip bara det som är åtkomligt uppifrån.

FP
Vad jag har hört så ska man inte motortvätta med slang/högtryckstvätt. Utan mer "torka av" motorrummet och smörja lite här o där. Kanske har jag fel?

Bmw, For thoose who love's to drive ;)
Smörja lite? Klart man skall tvätta och hålla rent, annars samlas snart lager med skit som sedan behåller fuktighet osv. Än värre är det med feta eller smorda ytor, de formligen suger till sig damm och skit, som sedan blir som en svamp för fukt osv.

FP
Na
440
Nattugglan
320i 01:a 2,2liter.
Respekera högtryckstvättet, ingen leksak, du skall vara vaksam när du även tvättar lacken din. Man behöver inte köra full patte, man tvättar med den kraf man behöver. Ända gången man behöver och kan köra fullt ös är på metallfälgarna.

I motorytrymmet räcker det gott o väl med den vanliga vattenslangen, inget hötryck här inte, då kör du sönder fästena på de små el-kablarna om du har otur eller drar in vatten där den inte hör hemma. Diskborste och lite muslker är det som behövs här.

Tänk före.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.