AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
851

Moderna lacker med klarlack

Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
den som kan det här får gärna ge mig ett riktigt svar, bakgrunden är att i ungdomsåren jobbade jag som lackarlärling och på den tiden användes cellulosfärg som sedan polerades upp med lumptrissa och fårskinnshätta man använde även syntetisk färg som gav glans direkt utan efterpolering MEN inte användes klarlack då min fråga: användes klarlack idag även till icke metallickulörer? när började man använda klarlack som toppskikt? och varför? vad vill man nå om man jämför tidigare lacker vi bortser miljöaspekter för klarlacken användes innan miljön kom in i bilden, då jag polerade en gammal lack som oxiderat polerades färgskiktet men idag polerar man ju klarlackskiktet och kommer inte åt färgskiktet om det har oxiderat jag vill vara lite uppdaterad
mvh Uffe/bildock
Klarlacken skyddar färgen under från att oxidera. Oxider/smuts/skador finns i klarlacken.

///Micke
Min cabrio Länk
Visa användare
63
royal blue
750 ial -88
525e61 touring
bildock Skall försöka bringa lite klarhet i din fråga då man idag på personbilssidan i stort sett enbart använder vattenbaserad färg måste man klarlacka oavsett metallic eller inte pga av att den vattenbaserade färgen är en basfärg vilken blir matt efter torkning det utvecklas även vattenbaserad klarlack men ännu har det inte kommit ut någon tillräckligt bra på marknaden på lastbilssian använder man en solid 2 komponentslack som däremot uppfyller dagens nya voc krav voc=lösningmedelsinnehåll
hoppas detta gav dej några svar

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.