AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
611

frågor kring kontakten till tomgångsventilen (535i E34)

Ta
33
Tamm
535i, -89
Jag har avläst värdena på bläcken i kontakten till tomgångsmotorn både med tändning på och med motor på. Enligt Haynes bok så ska de två yttre ungefär ge värdet 10 ohm vardera och mittstiftet ungefär 12 ohm med tändning på. Mitt ena yttre stift ger ungefär 10 medans det andra ger ungefär 4,5. Är detta fel? Vad beror det på? Vad för åtgärd ska jag vidta?
Med motor på så ger de två mittstiften ungefär 7,5 vardera & mittstiftet desamma som innan.

Hjälp mig....
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Har du verkligen läst rätt? Tror inte man ohm mäter komponenter med spänning/ström på utan alltid med spänningen avslagen.Är det inte Volten de vill att du skall mäta med tändningen på?
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Har för mig att man skall höra/känna att tomgångsmotorn arbetar när bilen är igång om tomgångsmotorn är okey för jag tror den arbetar genom att pulserande öppna/stänga i olika takt för att reglera tomgången.
Ta
33
Tamm
535i, -89
Ja, asså, om man känner med handen på tomgångsmotorn med tändning på så känner man vibrationer av hur den arbetar.... Det stämmer man mäter volten där.... för att citera Haynes:
"På tretrådsventiler, leta efter spänning i kontakten. Med påslagen spänning ska det finnas batterispänning i centrumstiftet. Det ska finnas cirka 10 volt mellan centrumstiften och vardera ytterstiftet"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.