AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.181

535 (E34) sörplar i sig kylarvatten...

Sn
924
Snatto
320i Coupé -93
Lite fakta om bilen(ej min bil):
Det är en 92:a(Ifall det har någon betydelse). Termostaten är bytt och en verkstad har monterat en extra(!?) slang till expansionskärlet.

Problemet:
Om man har kylarvätska upp till min-markeringen så händer ingenting, bilen går bra... Men om man fyller över det, t.ex. till max-nivån så försvinner i princip all vatten efter någon kilometers körning.

Har ej kollat upp vart vattnet tar vägen.

Vad är felet om:
1. ...vattnet trycks ut genom slangarna till expasionskärlet?
2. ...vattnet försvinner? Skevt topplock???

/Tacksam för snabba svar

_____Vraum!_____
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Varför har de mont en extra slang till expansionskärlet? Tycker det låter mkt konstigt!
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
hade ett liknande problem på min 525, fast mitt vatten tog ibland 30-50mil innan det försvann. Hittade inte vart det tog vägen och drogs med detta problem i nästan 6månader. Det vissade sig att den tryckte ut vatten i en av kylarslangarna som sitter under insuget och detta gjordes endast när bilen stod still och inte direkt när man stannat uten efter ett tag. Hittade en spricka i en av slangarna av en slump så nu är problemet borta.
Om inget försvinner under en viss nivå så är det ju inte cirkulerande vätska i motorn och ev. topplock osv som är problemet.
Läcka runt expansionskärlet över en viss nivå låter logiskt men samtidigt måste det pysa ut tryck där redan innan vätskan når upp, dvs det bildas aldrig normalt övertryck i kylsystemet, vilket gör att vätskan kokar inne i motorns kylkanaler.
Måste åtgärdas omgående, inget man fixar med nån "extra" slang osv.

FP
Har stött på samma problem på min 535:a nu under 3månader.
Lämnade in den på verkstad som bara kliade sig i huvudet.
De bytte termostaten utifall det var fel på den, sen fick jag tillbaka den för de kunde heller inte se några sprickor på slangar.

Har kört den nu ca 200 mil efter detta och idag gick nog fan allt åt helvete.
Den blir varm på någon mil och vill koka, jag svängde av vid en mack och lät den svalka sig. I normala fall är det bara att skicka i mer kylarvatten på 1,5l så har det varit lugnt sen. Men idag kunde jag skicka i över 6l utan att den blev full så något har hänt. Men eftersom det spöregnar ute så är det ju omöjligt att säga vart det läcker, hur mycket etc.

Hur som helst, temperaturen gick som längst upp till strecket efter mitten.
Men när jag bromsade in sen så självdog bilen... Startade igång den men märkte att den var väldigt sur, efter 80m och 10sek eller liknande så varnar den för oljetryck i motorn och det vanliga betreibanlag eller liknande samt nu luktar den väldigt mycket olja...

När vi kom fram dit vi skulle efter att ha sparkat igång den igen så kan vi bara konstatera att det luktar olja och ryker under huven...

Vad har hänt och varför? Jag som precis har lagt ut den till försäljning oxå.. :(
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.