|
|
|
|---|---|
|
Jag har en 328i Coupé. Ibland uppstår ett sorts tickande ljud (som en klocka fast snabbare) när man kört i ca 5 minuter. Detta även om bilen står stilla (med motorn igång). Svårt att lokalisera var det kommer ifrån, men det verkar som det kommer från eller kring instrumentpanelen. Kan det vara en vajer som börjar bli dålig, eller är allt elektroniskt?? Några andra tips? Länk | |
|
Nix pix inga vajrar. Jag antar att det inte är motorn som tickar. Försök att plocka bort så mycket som möjligt så kan du kanske lättare höra varifrån ljudet kommer... who dares wins... |
|
|
Om ljudet följer motorvarvet är det säkert ventilerna/ventillyftarna som tickar. Öppna huven och lyssna om du hör tickandet från ventilkåpan. Om det bara tickar till lite ibland och sedan är tyst, är det säkert de hydrauliska ventillyftarna som låter lite och det är ett normalt ljud. Det kan ibland räcka med ett oljebyte för att få dem tystare. Men låter det mycket kan det vara ett tecken på förslitning. Mvh |
|
|
Hade problem med ventillyftarna på en annan bil men det är inget sånt "knackande" ljud. Det följer inte heller motorvarvtalet, men är ändå ganska distinkt. Svårt att förklara... Ljudet hörs inte om jag lyssnar under huven. Det hörs i kupén och låter som det kommer från instrumentpanelen liksom... Länk |
|
|
Påverkas det av fläkthastigheten? Jag har råkat ut för att ett löv hade satt sig vid fläkten och varje gång ett fläktblad träffade det så lät det. Ungefär som en "ekersmattra" som man satte på cykelhjulet för att man ville att det skulle brumma som en motor när man var liten. I vilket fall då kan det vara läge att kolla upp coupéfiltret och coupéfläkten. Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.