AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.568

Kan det vara framhjulslager som inte vill längre?

har fått ett härligt "Zoom zoom zoom zoom zoom zoom" ganska dovt ljud från vänster fram som följer hastigheten, vilket jag har fått för mig att det är ett framhjulslager... är lagrerna en känslig punkt på E39... finns det fler ställen att köpa dom på än orginal och motornord?

mvh Peter
Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
brukar funka om man hissar upp bilen o rycker lite i hjulet.
de ska inte vara något glapp,är det de så är något slitet/sönder!
säker på att de inte är däcken? :) jag har me ett litet zoom ljud men de kommer från däcken.
Hastigheter över 100 så sjunger de på rätt bra också :)
vad jag har hört så är det ett nav som inte börjar glappa om det är slitet som ett vanligt presslager, men det ska tydligen kunna väsnas ändå.
lyfte bilen idag och snurrade båda sidor, märkte inget konstigt.. inget glapp som sagt, kunde inte urskilja nåt lagerljud mm.mm

däremot när jag åkte hem från garaget så märkte jag att bilen drar lite åt vänster... testade att bromsa och se om det drog åt nåt håll då, men inget alls.. fortsatte rakt fram vid kraftig inbromsning.

är det vänster lager fram som spökar... va tror ni?
mi
67
mitsu
540iA-93
Ta bort hjulen och rulla runt navet. Ska kännas lite "Tight" och smidigt. Rullar det lätt kan det tyda på att fettet gått ut och att det förmodligen är slitet. Men oftast känner man mkt små, liksom hugg när man roterar lagret. Då skulle jag byta, men känns det tight och inte lättrullande"" är fettet kvar o det borde inte vara lagret som är orsaken till dina problem
Ör
24
Örjan Olsson
530IA Touring-02
Ändras ljudet om du svänger åt något håll så är det nog lagret.
Kolla också däcken noga, kan vara ojämnheter i rullytan som orsakar skumma ljud. Var med om detta (på ett märkesdäck) som var svårt att se med ögat men man kunde känna ojämnheterna med handen. Var liksom två partier av gummi i ytan som verkade hårdare än övrigt gummi och ej slitits lika mycket som övrig yta!?

/ Micke
Du
363
Duser
530i -04 (E60)
Har bytt båda hjullagren fram då jag fick anmärkning på besiktningen.
Prova att spinna upp hjulet i en ordentlig fart och lyssna då kanske kan man höra att lagret är dåligt.
Det är inte förren lagret är så pass slitet som man eventuellt kan känna något när man sliter och rycker i däcket.
Det blir ju ingen direkt belastning när man snurrar eller rycker i däcket.
bytte hjullager vänster fram idag! Får ju tacka bmw för att det va så smidigt att byta lagret... kanske finns en anledning till det med tanke på den kassa kvaliten... när jag åkte hem efter bytet så blev till hälften så mycket bättre än när lagret va kass... det visade sig att även höger va dåligt fast dock inte lika allvarligt... det förde inte lika mycket oväsen, men det märks ju desto mer nu... denna bil börjar trötta ut mig och min plånbok ordentligt nu!

det tråkiga är att jag körde M5 E34-92B innan denna 540-98... hade M5an i nästan 5år.. besiktigade den 5ggr utan anm och inga andra problem heller, är det sån kvalitetsskillnad på dessa bilar? eller är det bara jag som har otur just nu?

mvh Peter
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.