AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.087

hur öppna motorhuven utan el på 520 -89

Batteriet är slut och låsen är lite paj så de går inte att öppna dörrarna. hörde att man kan peta med en skruvmejsel och komma åt spärren till motorhuven. så man till slut kommer åt batteriet. men vart sitter spärren?! jag har letat med ficklampa förgäves. ser ingenting.
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Jag tror det blir mycket svårt att komma åt spärren utan att med våld plocka ur grillen. Men, två andra ideer:

1. På tidiga e34 såsom din ska det gå att nödöppna höger framdörr utan ström, genom att hålla upp handtaget medan man vrider om nyckeln. Testat detta?

2. Om detta inte fungerar borde det gå att strömsätta systemet såpass att centrallåset funkar, antingen genom släpvagnsuttaget (om du har dragkrok) eller via någon av baklyktorna (om du får upp bagagelåset)

... bara ett par idéer...
ho
26
homba
525 -88
Ska gå att öppna förardörren genom att dra upp handtaget åoch sedan vrida nyckel (nästan ett varv), man får ta i så att man tror att nyckeln ska gå av.
Jag har slitit i nyckeln som en galning. men inte så pass så att jag tror att nyckeln ska gå av..får väl testa det. men förra ägaren har haft inbrott i bilen. så låsen är struliga.

hur kopplar man ström i lyktorna annars?
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Obs. Passagerardörren ska det vara, inte förardörren!

Angående "bakmatning": Jag har funderat lite, och plus via baklyktorna är ingen bra idé i detta fallet, det är inte säkert att du får kontakt med nån "Huvudplus" den vägen. Ett bättre ställe att koppla på sig, är bagagerumsbelysningen! Ploppa ut en lampa och lägg 12V pluspol på lampans kontaktbleck. Koppla minuspolen av din 12V-källa till jord. Detta skapar en ytterst svag matning av elsystemet "bakvägen" som om du har tur kan räcka för att låsen ska orka fungera.

Det allra bästa vore om du har en rejäl pluskabel inkopplad i bagaget av nån anledning - typ ett rejält slutsteg till stereon, eller en (fullkopplad) dragkrok. Då skulle du kunna koppla på dig där och få högst ansenlig kräm i elsystemet och garanterat få hela centrallåssystemet att funka.

Om du inte får upp bakluckan så finns det ytterligare ställen man kan komma åt utifrån bilen som kan funka att "bakmata" via. Till exempel startmotorn, eller signalhornet i vissa fall.
lessen blir man.

nu har jag försökt att koppla batteri via bagagerumsbelysningen..men det gick inte.

låset är helt kört. har slitet i det som en galning.

låssmed kanske är en möjlighet?
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Låssmed låter dyyrt!! Ett bättre alternativ i så fall är att slå in en sidoruta i någon dörr. Sidorutor är billiga på skroten och enkla att byta!
Visa användare
ProPro-medlem
13.412
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Bara en ide som dök upp när det gäller "bakmatning". Gick inte via bagagerumsbelysningen så följande ide kanske inte fungerar heller, men det kanske finns en chans att komma åt lämplig pluspols på antingen generatorn eller startmotorn underifrån bilen. Monterar man bort plastdetaljerna undertill borde man väl i teorin kunna komma åt en lämplig pluspol (minuspol finns överallt). Detta är bara en "skrivbordside" - har inte en aning om det verkligen är praktiskt möjligt att göra (eller lämpligt att göra).
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Det är absolut möjligt, och till och med redan föreslaget!! :) Problemet är väl att bilen stått strömlös ett bra tag, så den "minns" nog inte längre sina inkodade fjärrkontroller... om dörrlåsen är så dåliga som det sägs här, så kanske enda sättet att öppna är med fjärr - vilket kan bli svårt även om man har ström.
Sm
148
Smerto
530IA M -01 E39
VW Bubbla 1303s 1600cc -74
På min gamla e-34:a gick det att nödöppna båda framdörrarna, men det tog 20-30 minuter man fick vara väldigt envis.
Visa användare
298
Ljungblom
518i -90 M40B18
520i -89 M20B20
Lyckades låsa min bil igår, hade grejat lite med centrallåset och skulle stänga bilen och gå in, men klok som man är så tar man ju bort batterikabeln och stänger huven med dörrarna låsta... Efter en stunds funderande så kom jag på att man kanske kan komma åt underifrån motorn.

sagt och gjort, kanade in en spånplatta under motorn(bilen står ute och det var blött i gräset), kröp under, räckte upp hande och hängde på batterikabeln igen. Borde inte vara omöjligt att ansluta ett annat batteri till kabeln om strömmen tagit slut.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.