AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.307

Förbjudet enl. tysk lag att lämna ut servicehistorik?

Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Köpte mig en "ny" bil tidigare och fick endast med servicebok. Men man vill ju ha servicekvittona och se vad som är gjort med bilen, så jag mailade den auktoriserade åf som servat bilen med en förfrågan om denna kan skicka kopiorna på serviceprotokollen/kvittona.

Följande svar damp ner i min mailbox:

Dear Mr. XX

we are sorry, but we cannot hand out these informations, because these datas are private datas
of the the former holder(s) of the car. By law it is forbidden to give these datas to another person.

Thank you for your anderstanding.

Best regards

Frank Kirstein
-Geschäftsführender Gesellschafter-

Kan någon förklara för mig varför servicehistoriken är privat? Eller hur jag bör formulera mig för att få ut vad som är gjort med min bil, det kan väl knappast vara privat?

Rücksicht bitte, und denkt Voraus!Länk
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
servicehistoriken är inte privat, däremot är räkningarna det. De får mycket riktigt inte lämna ut sådana uppgifter.

Däremot brukar det inte vara några problem att bekräfta servicetillfällen, bara man är artig och hövlig.

Mvh Johan
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Tackar för ditt svar, tråkigt att de inte får ge ut vad som är gjort.
Jag har köpt bilen från en säker källa så jag behöver inte bekräfta servicetillfällena utan var mer intresserad av vilka slitdelar som varit bytta och om automatlåde oljan varit bytt...

Kan jag på något sätt få ut protkoll för att se vad som är gjort med bilen?

Till mig lämnade en BMWhandlare ut informationen, dock var ägaruppgifterna strukna, fråga dom igen med det tillägget, annars får du byta tillbaka till Bayerskt märke igen=)

Stephan
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Jag mailade tillbaka och sa att jag inte behöver se kostnaden eller kvittona. Bara protokoll på vad som är bytt och gjort med bilen. Får se vad jag får för svar.

Du kanske vill sälja din M1 till mig? Bjuder 150 000, mer är den inte värd. Det är en gammal bil =)

Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Fick ett nytt svar från tysken, trots att jag förklarade att jag behövde inte se några namn eller summor på dokumenten utan bara ville se vad som är bytt på min bil så fick jag ett liknande svar:

Dear Mr. XXX

I am sorry but I cannot send you those documents, because these are personal datas of the former holder(s) of the car.
I am not allowed to hand out these papers with these datas, because they are protected by law.

Best Regards

Detta borde i praktiken innebära att om jag mätarskruvar min bil så kommer aldrig nästa ägare att kunna kolla upp bilen?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.