|
|
|
|---|---|
|
vad är det som skiljer xenonfärgorna. vet att det handlar om 6000k osv. vad styr det? Lampan eller stryrenheten till xenon? Jag har tråkig gul xenon, ser ut som vanligt ljus. kan jag byta till annan lampa eller måste jag byta hela styrenheten? Mvh Mogge | |
|
Det är lampan som styr och alltså den du byter om du vill ha annan "färg"... Runt 5-5500k är en hygglig kompromiss mellan bra ljus o utseende, tycker jag. Mvh Patrik ___ Touringklubben: Länk |
|
| Tack för snabbt svar. Var köper man nya lampor billigast? kan tänka mig att BMW tar lagom betalt. | |
|
Kan finnas på flera ställen, se till att du får Philips eller Osram så får du högsta kvalité. Vid koll tidigare var AD-center rätt billiga, men även vissa märkesverkstäder, t.ex MB. Bara att ringa runt och kolla. FP |
|
| oki ska jag göra. hur vet jag vilken sort man ska ha. dom har väl betäckningar precis som vanliga lampor? | |
|
Normalt heter xenonlampan D2S i de allra flesta bilar. FP |
|
| Det brukar även sälja billiga märkes lampor på t.ex blocket , köpte 2st Osram till min där för 900kr inkl frakt. Kolla på Länk så ser du vilka olika färger som finns och vilket K-värde de har. | |
|
Tackar för d. Hoppas nu bara att jag har ds2 lampan i min bil =). hur kollar jag upp d? står knanske på lampan mvh Mogge |
|
|
Det står på lampan. Liten varning dock för billiga lampor, det säljs bevisligen piratkopior på t.ex Osram. Originalet har inga valbara färgtemperaturer (Kelvingrader) t.ex. FP |
|
|
Känner mig fett blåst. i annonsen stod det xenon. reflektera inte över d när jag kolla på bilen. skulle kolla lampan i helgen så sitter det vanliga lampor. fett irriterande när man tror att där ska finnas så har man sura vanliga lmpor. Skulle va en låg färgtemp pga det "gula ljuset. Riktigt irriterande och dåligt gjort av säljaren. Nu blir det att xenonkonventera skiten till nästa löning istället mvh En sjuktsur mogge |
|
|
Det står xenon på det mesta i lampväg idag, dvs om de innehåller en gnutta av ädelgasen eller inte lär man inte kunna kolla ändå. Man får alltså inte jämnställa xenon med gasurladdningslampor, xenongas har använts väldigt länge i olika lampor för att ge skydd åt glödtråden och (indirekt) ett vitare ljus. Nu kallas ju gasurladdningslampor (HID) för xenonlampor i folkmun, vilket försäljare och marknadsförare inte är sena att nappa på och skriva ut med stor text på vanliga halogenlampor. Alltid är det nån som låter lura sig..., precis som du mogge själv skriver. Vad värre är, man drar sig inte för att skriva HID (High Intensy Discharge lamp), dvs urladdningslampor, även på vanliga glödlampor och halogenlampor. Detta är en ren lögn till skillnad från att skriva xenon men mindre seriösa tillverkare struntar ju i detta. Det gäller inte bara lampor utan en hel del annat också i biltillbehörsbranchen, alltid säljer man lite extra och lurar någon,tyvärr. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.