|
|
|
|---|---|
|
någon som vet vad det kostar att lämna in den till bmw så de byter spännare. samt är det något mer man ska be dem gör när de ändå ska byta spännare. typ vatten pump eller något. | |
| Hur långt har bilen gått då? | |
|
Kan du byta ett tändstift så kan du byta en kamkedjesträckare iallafall den nedre. BMW ville ha 1200kr med matrial när jag frågade, köpte matrialet och byte själv kostnad 350kr och 5min jobb. Finns en tråd om detta Länk |
|
| bilen har gått ca 14700 | |
|
Av vilken anledning vill du byta spännaren? Förebyggande antar jag. Min motor, m52, har gått 23300 mil utan något som helst rassel, men ska väl ta och byta de två spännarna i anslutning till servicen jag ska göra snart.. Lika bra antar jag. Den undre spännaren är busenkel att byta vet jag, den andra har jag ingen aning om, men kan väl inte vara så jäkla farligt? Hur som helst, tar jobbet 10 min så debiterar BMW en 500ing bara för att dem behövt köra in bilen... |
|
|
350kr för kedjespännare till M50, och halva priset för M52 motorn. Beställde grejerna igår, och allt kommer imorgon. Här har ni lite instruktioner på hur man byter den nedre kedjespännaren: Länk Även den övre: Länk Kan vara bra: Länk |
|
| ser inte så jätte svårt ut. men är ju enkel den som är på vänster sida men den högra då? jag får inte fram project list. | |
| jag byter i förebyggande syfte så klart kan inte skada att byta nu. | |
|
Börja med den nedre så som jag, så får vi höra resultatet. Återkommer imon kväll.. |
|
|
Bytte den nedre kedjesträckaren, och nu rasslar det inte. Kan höra lite knackande om man står ca. 1-2 meter från bilen. Inget stort, men ska byta till castrols dyraste olja så får vi se. Om man jämförde den gamla kedjesträckaren med den nya, så var den gamla ca. 3-7mm kortare än den nya. Kan säga att bilen känns rappare nu efter bytet. |
|
| använd inte castrol 0-30w olja.. bara blask kör på castrol softec 5-40w ist | |
| det rinner inte ut en massa olja i fall man byter eller? ska man varava upp motorn till 3500rpm direkt efter bytet. så att det inte blir ventilsallad. | |
|
edström: Varför softech och inte magnatech? mosse46: Nej, det rinner knappt någonting. Man behöver inte flytta på ac röret heller. Men smörj den nya kedjesträckaren med lite olja, så det blir lättare att skruva i. |
|
| 5-40 txt softec tycker jag funkar kanon. har ingen riktigt koll på skillnaden mellan softec och magnatec | |
| Ett tips är att lägga den nya sträckaren i "ett glas" med olja o dränka den helt...Man bör även motionera sträckaren ett antal gånger när den är dränkt så den suger in olja...Jag lät min sträckare ligga i olja i timmar o oljefyllde den helt innan start | |
| Dawwe. varför? helt och hållet onödigt! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.