|
|
|
|---|---|
|
Startmotor paj. Någon som bytat? Hur mycket behöver man plocka bort? /Nisse | |
|
Paap Reeder Länk kan det mesta om V12! Mvh |
|
Paap Reeder |
... oj, oj tack tack "rob_t_j_72" då måste man skriva. Det finns en chansmetod och en fullständig metod. Chansmetoden bygger på att starten är alldeles i början av sin totala krasch som börjar med att bakre lagret gett upp p g a värmen från gren/byxröret och börjat skära och glappa varvid ankaret börjar gå mot statorlindningen. I det läget räckar det med att byta bakre gaveln och det gör man genom att helt enkelt lossa stödblecket samt lossa de 2 långa skruvarna. Tror inte man behöver riva byxröret om jag minns dt rätt. Det kompletta bytet innebär rivning av det närmaste byxröret och om jag minns rätt så måste man börja med det främre för att få ut det bakre byxröret ... he, he. Och för att få ner nått av dom måste hö katten bort och för att få loss den måste bakre avgasinfästningen mot den bakre avgasrörsdelen lossas och där bör även ny asbestfri klämpackning monteras ty börjar det läcka där så även då stiger HC. Köp också 4 original nya bultar till den bakre flänsen ty sannolikt måste du kapa/dra av dom gamla. Man kan kanske bända isär byx/katt flänsen men du får inte bort byxrören med katten kvar eftersom man måste krumbukta som "faen" med byxrören och dom går bara att få ur i en viss ordning. Går åt några öl + en bra påse svordomar. Tänk på att köpa nya flänspackningar till flänsen byxrör-kattar ... ty börjar det läcka där springer HC upp. Köp BMW- original för ca dryga 100:-ingen styck. Jag hade tjaffs med den övre fästbulten i sprängkåpan ty det är framåtvänd torx vill jag minnas med mutter i färdri och torxhylsan var tight att få dit bakifrån s a s. OBS ... kikade på mina bilder och ser att jag tydligen hade katten kvar ... OBS. Kanske valde jag att lossa även den vä byxrörsflänsen för att kunna dra kattarna bakåt. MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
Länk MVH /// Paap R |
|
Tack Paap Får välan köra och hämta en startmotor och prova. Det rasslade och skrapade så illa så jag misstänker att kuggkransen också har fått skador. Men det kan ju vara värt 750:- för en sartmotor för att få reda på det. Nu snurrar startnotorn utan att dra tillslaget. / Nisse |
|
Paap Reeder |
Tror inte att det är nått fel på startkransen ty exvis min planetväxel såg ut så här: Länk. Renovera eller åtm kontrollera det du sätter dit ty starten är inte den starkaste kedjelänken i en M70. MVH /// Paap R |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.