|
|
|
|---|---|
|
Ja skulle åka iväg efter att ha stått vid ett rödljus, och trampade försiktigt på gasen, det ända som hände var att det blev en lätt smäll, sen fanns det ingen drivning. Om man står med växeln i driveläge så knäpper (eller) slår det lite gran från bakaxeln. Men det märkliga är att det rinner ut olja i höjd med bakaxel, oljan är nästan helt klar och jag upptäckte senare när vi skulle bärga den till verkstad att det inte finns någon styrservo kvar samt att det inte finns någon servo olja i kärlet, det bara surplar i kärlet. Jag har inte kunnat komma upp på någon lyft änu för att undersöka saken. Det troliga är väl att bakaxelklumpen gjort kväll, men varför ingen servo? och den genomskinliga oljan. Någon med någon ide? Pierre | |
|
Det verkar (tyvärr) som om du har 2 problem, dels drivningen - dels nivåregleringen bak som använder sig av samma olja som styrningen... Allt verkar ha hänt i klumpen bak? Mvh |
|
|
Det är mycket troligt, men då har jag nivåjustering utan att veta det. Skulle det då kunna vara så att det är en drivaxel, kardan (hardyskiva eller kors) som har pajat och slagit sönder något rör till nivåregleringen. Bara en spekulation. Pierre |
|
|
Hej. Här kommer förklaringen. Alla bultarna som håller innre vänster drivknuten var borta utom en som hade gått av. Så drivaxeln har lossnat och hoppat runt och slagit av ett rör till nivåregleringen. Så det var inte så farligt som jag först befarade. Pierre |
|
| Du när den andra på kort tid som skriver detta, kör du hårt med mycket rivstarter eller är det dålig kvalite på bultarna? | |
| Om alla utom 1st var borta tyder det på att de lossnat av ngn anledning snarare än att det skulle vara ngt kvalitetsfel på dem , troligen har de vid ngn reparation inte dragits med rätt moment. | |
|
Jag kan inte ge någon förklaring på varför det hände, men ge en lite bakgrund tilll hur jag kör te.x. Jag har haft bilen i 2 år och när jag köpte den var bakaxelklumpens lager dåliga och jag bytte till en begagnad som var frisk, jag kör inte hårt med den och jag är ganska van att meka med bilar, visst kan jag ha slarvat med momentdragningen men den har gått över 6000 mil sen bytet, det ända jag såhär i efter hand kan tänka att jag skulle ha gjort var att byta alla bultarna till nya eftersom dom satt så fruktansvärt hårt att jag inte äns fick bort dom med mutterdragare och tryckluft, utan tog ett räjält rör som förlängare och drog bort dom och var glad att jag fick bort dom överhuvudtaget. Så det kan ju både ha blivit bristningar och sträckningar i bultarna. Nåja hänt är hänt och nu i morgon monteras den ihop med nya bultar, brickor och det rör som gick sönder till nivåregleringen. Pierre |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.