AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.798

Intyg att motorn är återställd?

Sida 1 av 2
Vem vänder man sig till på BMW för att få ett papper på att motorn är återställd till originalskick så man kan göra en registreringsbesiktning?
Har en bil som fått föreläggande om reg.bes. pga felaktig motor...
Paap Reeder
... tveksamt om BMW gör sådana tjänster.

MVH /// Paap R
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
BMW har som policy att man aldrig intygar något alls.

__
Bilblogg:
Länk
//
619
///Peter
540iAT -99 Individual
M5 3.6 -90
316i Compact -97
Race E34 Turbo 650hp/830nm
Det man kan göra om inte BMW har börjat göra intyg är att exportera bilen och sedan importera den igen, lite bökigt men då är den "clean" igen
Såg i en 540iT/6 E34 som haft kompressor att Per Larsson bil & motorteknik i Huddinge intygat att den var återställd till original, hör med honom om din bil.

Stephan

P.S; Finns din resan runt Europas racerbanor med 318iS kvar någonstans på nätet?
Stephan,
Tack för tipset! Får kolla med honom om jag inte lyckas med BMW SE.

Texten om resan skrevs om lite för Bayrisches Blatt, men en version finns här:
Länk
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Om man har en originalmotor i bilen så måste väl BMW kunna intyga detta! Hur ska man annars kunna få bilen godkänd om man fått ett förläggande likt trådskaparen?
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Kan BMW firma godkänna motorbyte från 316 till M3 så ska de nog kunna godkänna org motor med.

/Edvard
BMW CS #4503
Min dagbok: Länk
Paap Reeder
bumper!
... vad menar du mera exakt?

MVH /// Paap R
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Papp Reeder: Menar att BMW flyttade över delar från en krockad M3 E36 till en E36 316 (eller om det var 318) och "godkände" den sen med alla intyg så att ägaren kunde besiktiga den lagligt, dock med lägre försäkringspremie.

/Edvard
BMW CS #4503
Paap Reeder
?

MVH /// Paap R
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det bör vilken BMW-verkstad som helst ställa upp på, jag har aldrig hört att någon nekat att skriva ett sådant intyg.

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

BMW Solna och Vällingby "vägrar" och hänvisar till BMW SE. Bilprovningens tekniska avdelning påstår att det måste vara generalagenten som skriver på papperet.
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Då jag frågade min Bmw verkstad fick jag svaret att de kan göra en "jämförande undersökning" och skriva ett intyg på detta.

Mvh. B

"What we're dealing with here is a total lack of respect for the law"
(Smokey and the Bandit 1977)
Paap Reeder
bumper!
Så du menar att ngn åker med BMW- godkända 316-papper på sin M3!! ... eller vad menas med "delar"?

MVH /// Paap R
Paap Reeder
Det är väl så att gen.ag en gång i tiden intygat att bilen är enligt angivet utförande och skulle då ngn annan kunna skriva ngt annat papper?

Kan dock inte denna byråkrati.

MVH /// Paap R
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Papp Reeder: Precis det menar jag.

/Edvard
BMW CS #4503
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Mäkinen: Jag tror du varit otydlig när du berättat vilken typ av intyg du vill ha. Generalagenten kan rimligtvis inte skriva intyget då de inte ens kan kontrollera bilen. Vad som ska göras är en jämförande undersökning/komponentkontroll, och det har jag aldrig hört att en BMW-verkstad inte vill utföra. Det är lättförtjänta pengar för verkstaden att snabbt titta genom utrustningen och intyga att motorn är i originalutförande...

bumper: Det där låter väldigt mycket som en skröna, var kommer informationen från? Känner du till bilens registreringsnummer?

Jeppe

Jeppe,
Till Bilprovningen gav jag regnumret och frågade vad som krävdes i intygsväg när jag kommer till regbesiktningen. Bör inte vara så svårt för dem att svara på.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Mäkinen: Nej, det är inte svårt att svara på, det är ju rätt svar du fått. Ett intyg på att motorn är i sitt ursprungliga avgascertifierade utförande är vad du behöver.

Men ringer du till BMW och börjar prata om att bilen blivit underkänd på ändrad motor och vill ha ett intyg kan jag tänka mig att de drar öronen till sig då de har strikta order att inte skriva ut intyg som underlättar trimning. Att intyga att motorn är återställd brukar de däremot inte ha något emot.

Jeppe

Jeppe,
Jag förklarade både i Vällingby och Solna att motorn är återställd och de verkade förstå vad jag ville. Killen i Solna rekommenderade att jag exporterade bilen och importerade den igen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.