AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.947

Diagnosprotokoll hur löser jag felen?

Visa användare
283
JoniB
Bmw 325i -91
Bmw 325i -94
Bmw 525im -02
Bmw 530i Touring -01
För kanske 1½ månader sedan så va jag och köpte mig en E39 530d -99 med rasad låda för bra pris. Den gick att köra men efter kanske 2 min så började den slira på växlarna och till slut så gick den inte frammåt alls utan stod bara och slirade. backen funkade aldrig, testade byta olja och filter med hopp om att det skulle lösa sig men sådan tur hade jag inte. fick tag i ett företag neröver som hade en låda som skulle va i bra skick, veckan så satt den nya lådan på plats.

allt verkade vara löst. funkade prima. Men förra veckan så råkade jag försova mig lite till jobbet. Det blev en snabb förd mot jobbet i kanske 170- 190km/h , Börjar närma mig en korsning som jag ska svänga av mot svänger och börjar gasar på, märker att den vill varva väldigt upp ligger väll kanske i 70 sedan så vill den inte växla upp så jag sänker farten till 30 och testar igen men utan växlingar. så jag kör 1km i 40 till jobbet.

När jag sedan kommer ut efter att jag slutat jobba och testar bilen så funkar den som den ska igen.

Beslöt mig för att fara och göra en diagnos på bilen. Dessvärre inte hos bmw eftersom att dom inte skulle ha tid förenst i mitten av juli.

Diagnosprotokoll (Nya lådan)

10 fel detekterade
Checksumma fel i glödsystem
3505
Styrdonsfel
Intermettent fel

CAN-bus - ingen kontakt med växellådsstyrdon
1E00
Intermettent fel

Strömförsörjning klimatkompressor
3515
Tomgångshastighet
Intermettent fel

Försörjning styrenheter
2800
Spänning för hög
Intermettent fel

Farthållare
1E05
Felfunktion
Intermettent fel

Motorfläktstyrkrets
0480
Tomgångshastighet
Intermettent fel

Immobilizer
1DF5
Ingen kod mottagen
Permanent fel

Tryckövervakning förmatning
1260
Nedre gräns underskriden
Intermettent fel

Turbotrycksreglering
1E30
Intermettent fel

Fordonshastighetsgivare
0500
Signal ej genomförbar
Permanent fel

Diagnosprotokoll (gammla lådan)

(131) 83 CAN- Time-out kombi
(149) 95 CAN hjulvarvtal
(055) 37 Växelövervakning 5
(060) 3C Växellådskontakt
(048) 30 omvandlarkoppling för högt

Kändes inge roligt att få se dom felkoderna, Ingen som har en idé om hur jag kan fixa dom felen. Vågar man köra med bilen?

Mvh Jon
Undras vilken programvara (diagnos) som använts? Jag skulle nog testa att nollställa samtliga felmeddelande, det kanske inte gjordes tidigare, och därefter även lossa batteriet en kvart för att reseta bilen. Det har hjälpt mot många mysko fel, sen kan du provköra ett tag och se om den lägger upp nya fel i felminnet osv.

FP
Visa användare
283
JoniB
Bmw 325i -91
Bmw 325i -94
Bmw 525im -02
Bmw 530i Touring -01
Felminnet var raderat när jag köpte bilen så dom här felen har kommit upp sedan bilen hamnade i min ägo! Felminnet är raderat nu.
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Radera felminnet åk en sväng och sedan läs av igen är mitt tips för då får du fram de felkoder som är aktuella för tillfället och inte en massa gamla felkoder.
Visa användare
283
JoniB
Bmw 325i -91
Bmw 325i -94
Bmw 525im -02
Bmw 530i Touring -01
Varför tror ni lådan gjorde så där? Har inte hänt någon fler gång! Man blir juhu rädd att den nya lådan inte heller är bra!
Det verkar inte rimligt med så många fel samtidigt, och knappast att de kommer från växellådan heller. Nåt har fått spelet i elektroniken för själva diagnossystemet, kan vara en simpel komponent eller krets för några tior men som kan vara knepig att hitta kanske. Man får i värsta fall provbyta nån styrbox eller modul och köra en tid och se.

FP
Visa användare
283
JoniB
Bmw 325i -91
Bmw 325i -94
Bmw 525im -02
Bmw 530i Touring -01
har haft inne bilen på bmw för att uppdatera programvaran i motorn och växellåda! men bilen blev då inge bättre för de!

Dom sa att den tog imot programvaran men att dom inte fick någon signal från dde n (växellådan)??? vars sitter automatlådans styrdon? i lådan eller utanför?

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
DDE är motorstyrningen. EGS är växellådan. Alla modduler sitter i elektronkboxen under höger kupefilerbox.
Men det går inte att skifta/provbyta moduler hur som helst tyvärr.
Går att köra livedata under körning med Carsoft på växellådan.
Med de felkoder som du räknat upp kan du överhuvudtaget inte starta bilen.
Så du kan nog bortse från den diagnosen verker helt vrickad.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
283
JoniB
Bmw 325i -91
Bmw 325i -94
Bmw 525im -02
Bmw 530i Touring -01
Okej då ska jag testa och göra en ny diagnos!

Ni som har automatlådor? när växlar era lådor ifall att ni trycker full gas! kickdown???

Min växlar vid 4000 medans en kompis växlar vid 4500. varför skiljer det när den växlar?

Samt så växlar inte min lika mjukt?

Samma modell, ålder? Säkert OK, tänk på att styrprogrammet till lådorna är adaptivt på nyare bilmodeller och anpassar sig en del av köregenskaperna från tidigare körning osv.

FP
Visa användare
283
JoniB
Bmw 325i -91
Bmw 325i -94
Bmw 525im -02
Bmw 530i Touring -01
Samma modell, samma motor, samma årsmodell. enda som skiljer är att den gått 36000 mil och växlar lika fint! min bil har gått 23000 och växellåda endast 18000mil. firman jag köpte lådan av säger att den skulle växla hur mjukt och fint som hellst.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.