AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.136

320 renovering utav växellåda och bussningar

kl
160
klipen
325 e30 -88/328 turbo
318 e46 -98
jahap då vart det dags tidigare än väntat.
insåg för några dagar sedan att urtrampningslagret på min e30 börjat låta en del.
så måste ge mig på o renovera tidigare än jag velat, det jag vill bytta är lagret självklart, byta till shortshift och den undre delen på lådan som gör att växellägena slutar glappa mina glappar väl runt 7 cm kanske..=P sedan funderar jag på att byta till någon hårdare koppling eller tåligare när jag ändå håller på.
någon som vet vart jag kan köpa detta och vad det kostar?

sen slår min bakvagn ganska friskt och tänkte byta till powerflex bussningar som tål lite mer hårda tag.

Så min fråga lyder vart kan jag få tag i dessa delar?
har kollat lite men int erikitgt hittat nåt..=S

tack på för hand.
klipen
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Ska du trimma bilen ?? Annars finns ingen anledning att byta koppling, 320 har samma koppling som 325an så det finns marginal.

Hårdare koppling gör det bara jobbigare att köra om man använder bilen till vardags.
kl
160
klipen
325 e30 -88/328 turbo
318 e46 -98
ja så småning om tänkte försöka få tag i en 325 motor o trimma och sedan stoppa i, nej jag vet att den tål en del men känns som att det kan vara värt det när jag ändå river den.
men hittade nästan allt jag behövde på motor nord det jag undrar mest över är vad den där plattan heter som det nämns om i köpguiden för min spak glappar rejält vore schyst o byta den, så man får lite nybils känsla över den..
du råkar inte ha någon ide om vad det är för nåt jag menar?

mvh kim
Ha
280
Hapsuno
E36 323 Ci -96
Min koppling låter när man trycker in pedalen. Vad kan det vara för fel? Eller ska man bara smörja något?
kl
160
klipen
325 e30 -88/328 turbo
318 e46 -98
prova att smörja fjädern på pedalen, svårt att veta hur låter det gnisslar det eller? annars kan det var anordningen mellan pedal och koppling som behövs smörjas/byttas

ingen som vet vad underdelen jag behöver byta går att köpa? den beskrivs i e30 guiden men står ej vad den heter..=S

mch kim
Ha
280
Hapsuno
E36 323 Ci -96
Klipen: Ok, men kan jag smörja med kullagerfett?

Kopplingen var ganska hård när jag köpte den för 2 veckor sen, men nu så är den ganska mjuk och låter, efter att jag hade sladdat med bilen för några dagar sen..
kl
160
klipen
325 e30 -88/328 turbo
318 e46 -98
hmm låter?
lamelerna kan vara slut har du provat o gasa upp den och trycka ner kopplingen med gas o se hur lång tid det tar för den att komma ner på rätt varv igen?(detta ska gå rätt fort utan slirningar)
vene riktigt vad du har för anordning men borde va vajer så vit jag vet, om denna börjar bli sliten så låter den illa när man trycker ner kopplingen.

mvh kim
Ha
280
Hapsuno
E36 323 Ci -96
Numera låter det inte från kopplingen och den är hårdare än förut.
Har testat det du sa, och när jag trycker ner kopplingen när jag kör 100km/h och släpper kopplingen, tar det ungefär 1 sekund för varvmätaren att komma till sin plats igen och då slirar den inte heller.

Nu är det mycket skönare att växla än förr..
kl
160
klipen
325 e30 -88/328 turbo
318 e46 -98
jaha va skönt för dig du kanske äger ett av få exemplar som laga sig själv..;)
aja skönt att det löste sig..

mvh kim
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.