AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
637

Byta bröstkåpspackningar på M70, möjligt?

-P
544
-Per-
M5 (03.01)
Jag har efter mycket möda (det är första gången jag mekar M70) fått bort insug, ventilkåpor och den övre bröstkåpan. Nu återstår att byta packningarna på båda sidor. Ingen match kanske den som gjort det förut säger, är det tänkt att det ska vara möjligt säger jag?! På vänster sida sett framifrån är det ju omöjligt att ta bort skruvarna som håller den inre "kåpan" eftersom kamdrivningen är i vägen. På höger sida skulle det ju gå men eftersom den andra sidan är låst går det ändå inte att ta bort kåpan tillräckligt för att komma åt att stoppa in packningen. Hur har det gjorts tidigare av er som gjort detta, har packningen bara pillats in?

Paap Reeder
Om du menar den lilla 4-kantiga under bröstkåpan så bör det gå.

Har för mig att packningarna är delbara för att kunna träs in. Du måste nog lossa på kåpan vilket innebär att kamkedjan måste lossas.

OBS att du måste ha samma tjocklek på dessa packningar som toppackningarna har ... d v s samma antal hål.

Har inte grejorna framför mig just nu men kan kika på´t när jag kommer hem.

MVH /// Paap R
netz
Hej Per
Jag utgår från att det är övre inre kåpan du menar.
Kan nog vara lite trickigt att få dit packningar utan att ta bort kam dreven även om det "bara" är nr 9 och 10 på länken Länk ,kåpan spänner både innåt mot topparna och nedåt mot undre kåpan, har lite svårt att se att det går släppa det nedåt gående trycket för att pilla dit packningarna utan att lossa kåpan.
jag är inte säker på om jag fattat dej rätt ,kanske du menar även dom packningarna som sitter bakom kåpan 3,4,5,6,7,8 då är det nog bara att lätta på hjulen, det är inte särskilt svårt att lägga det rätt igen, det ju "bara" enkel kammar .
En enkel metod är att låsa kedjan så den inte kan kugga över på veven,märk upp på kamdreven och kedjan efter detta får inte vevaxeln rubbas ur läge,lossa kedje sträckaren,lossa dreven(lite förskitigt så inte kammarna sprätter runt och dunkar ventilerna i kolvarna), ta bort bort kåpan byt packningar ,återmontera dreven så att märkningen stämmer, och märkena efter skruvarna(på dreven) hamnar på exakt samma ställe som tidigare, dit med sträckaren igen. "de va nog lite vedbods metod men det funkar",

Ps kan göra på det riktiga sättet oxå ,med jiggar och så vidare.

Mvh

Netz
-P
544
-Per-
M5 (03.01)
Det är "de små" det gäller, nummer 9 och 10 (6 måste jag byta för den gick sönder men det är ju inget problem). Jiggar har jag inga, kanske skulle det gå att göra på något sätt. Först och främst ska jag få packningar med rätt tjocklek, de jag beställt hade ett hål för mycket. Sedan ska jag prova på höger sida (framifrån sett). Där har jag släppt på alla skruvar som håller kåpan, kanske går det att pilla in den. Annars får jag väl ta den långa vägen och göra som beskrivits.

Paap Reeder
Kikade i ETK´n och visst måste både inre och yttre kedjelådan lossas och då måste kamdrivningen ner.

Att fixa en jigg är lätt som en plätt. En plankbit av 25 mm teak 120x250 och så sågar du ut en glugg för kammens jiggfläns som skall vara 90-grader mot ytan för ventilkåpspackningen.

Ställ motorn dock från början i 1:a =ÖD så blir det ännu enklare.

Se till att inte bult nr 12 tappas ner i kedjelådan!! ... "säkra" med en trasa ner i lådan annars blir det till och låssa nedre tråget.

MVH /// Paap R
-P
544
-Per-
M5 (03.01)
Tack grabbar! När jag ändå tagit mig dit jag är vore det väl dumt att inte slutföra det och byta det jag tänkt byta. När jag pillat dit övre trågpackningen och stängt till där nere snickrar jag till en jigg.

Hur låser jag lämpligast kedjan vid vevaxeln, typ najtråd? Kammarna är låsta av jiggen, kedjan kommer "fästas" vid dreven, svänghjulet kommer vara låst och märken finnas för återmontering av dreven - då ska väl allt vara säkrat?

netz
Låsning kan ske med stadigare tråd som träs igenom kedjan där den går ner i undre kåpan.som säkerhets åtgärd kan man ju märka upp var veven står utifall att det råkar kugga över,
det é bra med både hängslen och livrem.

Netz
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.