AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.394

Vad skulle ni välja: 330 e46 eller 325 e90?

So
104
Soundguy
2011 E92 335i DKG M-sport
Hej!
jag var och tittade på en 330xi 2003 med bl.a följande utrustning:
-Navi 16:9
-Bluetooth
-Exclusive-läder
-Sportstolar, el med minne
-Taklucka
-PDC
-M-sportratt
-TV-funktion (dock tror jag analog mottagare)

jag tror nästan det enda som saknades var M-sportpaketet och röststyrning. Den har gått 7700 mil

Priset: 219.700:-

Nu har jag börjat fundera på om jag inte ska lägga lite till och köpa en 325i E90. -05:or börjar ju dyka upp för runt 240.000, men då är dom ju inte så fullmatade med utrustning. jag har ännu inte provkört någon 325...hoppas göra det imorgon.

Hur skulle ni göra?

Mvh
Thomas

en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
e46 är, tycker jag, den minst lyckade 3-serien nånsin formmässigt, speciellt inuti. E90 är inte heller någon fullträff, men bra mycket trevligare - och den är tydligen inte heller lika drabbad av alla de framvagnsproblem som e46 har. Jag hade garanterat satsat på e90!
De flesta brukar ju påstå motsatsen, att e46 är klart snyggare än e90. Men alla har vi olika smak... Tycker e46, särskilt med M-paket, är riktigt läcker fortfarande. Inte lika förtjust i e90 formmässigt. Dock tycker jag du ska välja e90 om du har möjligheten, nyare modell är helt enkelt bättre!
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
E90'n, nyare är alltid fräschare.
So
104
Soundguy
Jo, jag tänker väl också att E90 känns fräschare på många sätt. Jag hör visserligen till dom som tycker E46:an är en av bmw:s mest lyckade modeller, speciellt exteriört, men när E90 nu närmar sig halvlek (facelift på väg) så kan ju E46 bara kännas mer och mer gammal.

Men samtidigt så är ju motorn i 330:n riktigt härlig, prestandamässigt och även för det härliga ljudet. Kan E90 mäta sig? Nåja,...ska väl snart ta reda på det. :-)

Några åsikter om fördelar/nackdelar med lite enklare utrustning (typ komfort och kanske dynamic-paketen) i E90 mot en 330 E46 med mycket godis att leka med?

Thomas
Jag hade nog satsat på en E90 jag med. Dock lite tråkigt om du inte har råd med så mycket utrustning, kanske bättre att vänta ett tag då?
De flesta e90 325 har väl hyfsad utrustning. Inte fullutrustade kanske men drt viktigaste. Visst är det kul med många knappar men knappast avgörande o navigator tex kan du ju alltid komplettera med (extern) för en relativt billig peng. Viktigare då med motorn, 330 har jag kört och jag tycker den är riktigt trevlig. inte provat 325 men vad jag har förstått så är den lite segare på låga varv. Just att den svarar bra även på låga varv gillar jag hos 330! Det är i så fall mer avgörande enligt mig!

Dessa kan du säkert få ner i närheten av 240' och de har ju den nödvändiga utrustningen:

Länk
Länk
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag har ägt en 330i E46 i drygt två år och var mycket nöjd med den. Jag är dock ännu mer nöjd med min 330i E90 och har även provkört 325i E90. Visserligen är 3-litersexan en pärla, men jag skulle ändå föredra 325i E90 före 330i E46, om inte prisskillnaden är tillräckligt stor.
So
104
Soundguy
Tack alla för era synpunkter! Visst är det så som du säger Keiser, det är ju inte dåligt utrustade 325:or e90 man kan få tag på runt 240-250.000. Flera med komfort-, dynamic- samt advantagepaketen. Och som sagt..det går ju alltid att skaffa en bra extern GPS, många har ju dessutom bluetooth nu också. Det lutar nog åt en E90 för min del.

Jag ska ta en tur till Novation i Uppsala och se om jag kan prova både en 325i med automat och en med manuell (jag var lite inne på att ta en med automat den här gången) så får vi se hur det känns. Annars kan jag alltid vänta ett tag tills något riktigt intressant dyker upp för det är inte så att jag ogillar min nuvarande, bara det att den är rätt slö i jämförelse.

Mvh
Thomas

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
E90 håller värdet bättre i längden. Jag tror att du gör ett bra val där när du tittar på en E90.

__
Bilblogg:
Länk
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Provkör helst 325i E90 både med manuell och med automat. Jag var inte så nöjd med automaten, men det är naturligtvis en smaksak.
05 orna är det inte första modellen.
Brukar alltid ALLTID isåfall finnas en hel del fel på dom.
En extern gps är ju inte samma som bmsw orginal navigator.
Sen så lär motorn i 330 var bra mkt roligare än 325an

Hade valt 330 istället för en snålt utrustad 325

I så fall om du ska ha e90 så vänta nått år till.
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
En extern GPS är oftast bra mycket bättre än en originalmonterad GPS, oavsett fabrikat på bil. Framför allt går de att hålla uppdaterade utan att det blir svindyrt.
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
e46 går nu samma öde till mötes som e36 gjorde för ca 5 år sedan = billig ungdomsbil. Satsa du på e90 annars kommer du bli besviken om ca ett-två år när priserna på e46 går mot botten och det åker runt sönderstylade exemplar på gatorna överallt.

So
104
Soundguy
Hej igen!
Nu har jag varit iväg och testat en 325i, med automat. Hade inte möjlighet att testa mauell låda den här gången. Men jag är nog ganska inställd på en automat den här gången. Det är alldeles för överskattat att sitta där och dra i spaken! ;)
ja vad ska jag säga...naturligtvis en väldigt fin bil på alla sätt. Fräschare och modernare, helt klart. Utrustningsmässigt så saknar jag inget. Allt annat är liksom bara lull-lull. Men...och det är ett ganska stort men, Jämfört med upplevelsen av E46:ans 3-litersmotor så blev det en besvikelse. Jag saknade det där bottendraget, saknade ljudet som dyker upp så fort man pressar aningen hårdare på gasen i 330:n. Visst...325i E90 är spänstig, har fartresurser m.m...men inte det där lilla extra som jag nog söker.

Ska erkännas att den bil jag testade var inte en sedan utan en coupé. Är alla E90 så himla tysta? motorn behövde ju komma upp i ganska höga varv för att höra den.

Resultatet blir nog att jag väntar ett tag. 330i E46 gillar jag rejält men den börjar bli gammal. E90 är väldigt fin men 325:an ger mig inte den där upplevelsen jag är ute efter. Men vem vet...får jag sova på saken så kanske jag ser annorlunda på det. Jag är trots allt född i vågens tecken.....allt ska vägas in och stötas och blötas i evighet!

Tack igen för alla synpunkter!

E90 325 utan tvekan.E46 är den snyggaste modell tycker jag men den känns gammal.Prestanda är inte allt.
So
104
Soundguy
Alla bilars beg.priser går väl förr eller senare ner mot botten, frågan är bara hur snabbt. Hur mycket snabbare tror ni E46 droppar i pris när nästa modell kommer? Det skulle ju vara trist om priset droppar mycket fortare än man hinner avbetala billånet.

Har någon testat sätta ett sportavgassystem på en 325i E90?

Jag inser alla fördelar med en extern gps, men hur snyggt är det? sugpropp på vindrutan...sladdar till cigtändare och allt möjligt. Och sen att alltid plocka bort allt när man lämnar bilen för att inte få inbrott på en gång. På nåt sätt känns inte det så lockande. Finns det någon som har en bra, snygg lösning?
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
GPS lösning, finns väl snart i de flesta mobiltelefoner.

Jag kör med extern GPS.
GPS underlättar mycket när man väl behöver den men i praktiken är det kanske en resa på 100 som jag inte hittar dit jag ska.

Ganska ofta vill jag kunna flytta den mellan olika bilar eller ta den i handen när man promenerar i en ny stad.

Som tidigare nämnts kommer även den modernaste fast monterade GPS att kännas hopplöst omodern förr eller senare.
Sp
63
Speeder
530im -01
325 e90 helt klart. Har aldrig gillat designen på e46. Tycker inte det liknar nånting, könslös upp-o-ner-vänd-eka. =) Tycker inte WV Golf är någon hit heller men den är ju också omåttligt populär. Fjollvagnar. =)

e90 är mycket vassare, mer maskulin.
So
104
Soundguy
Hej!!
Idag blev det klart. En "ny" 325i E90 -05 är inköpt! Hoppas få den levereransklar och servad på onsdag...hoppas jag inte blir galen av att vänta så länge!! ;-)

/Thomas
Själv skulle jag nog föredra 330 e46, bara för jag älskar modellen samt den roliga motorn. 325 känns lite mer som en bruksbil, eller jag får den känslan iaf.
Det går ju hitta kanonfina e46 med få mil, hittar du en sån ska du ju ha e46 :D
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.