|
|
|
|---|---|
|
har läst runt lite om "motorlampa" men det känns inte som jag har som ni. det är så här att min motorlampa lyser men inget är fel! allt går som vanligt, har vart inne med den på BMW en gång innan och dem sa "dator hittar inget" men nu lyser den igen. vad kan felet vara? - Kolla Länk | |
| kan vara kamaxelgivaren det var det på min viserligen en 540 den tändes pga oförbrända avgaser kosta 1200 med byte | |
|
hm, ska in till BMW imorn och be dem titta på den. - Kolla Länk |
|
|
Skumt om det verkligen inte finns nåt fel lagrat i minnet som man kan läsa av. Jag hade provat den sedvanliga batterireseten först. lossa minuskabeln en kvart eller så, återanslut och se om felet är borta. FP |
|
|
Jag drabbades av samma sak på min 540 för ngt år sedan. Jag åkte till min mekaniker som gjorde en avläsning av felminnet. Den tog upp att den ena lambdasensorn inte skickade signaler. Vi provade att rengöra den samt att släcka motorlampan. Men efter ett tag så började den lysa igen. Då var det bara att byta. Efter det har lampan "Lyst" med sin frånvaro :) Tycker som "Folke", konstigt att inget tagits upp i felminnet. Gjorde det rätt när de kollade? Min mekaniker har ingen äkta "Bmw-Dis" (främst pga. att de även mekar andra märken) men hittade felkoden utan ngr större konstighteter. Vh/Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
hm, ringde och boka tid idag. i telefon sa han "dem brukar lysa då och då" då sa jag NEJ det ska inte hända så, vill inte att den går sönder så ni får fixa den och ni får ge mig en annan bil under tiden. Man får gå hårt mot dem ibland! så idag ska dem kolla på dem, f#% om den lyser igen sen efter ett tag! om den lyser efter ett tag igen, kan jag typ "anmäla" för att dem inte gör sitt jobb rätt? - Kolla Länk |
|
|
daikini: Ibland om det kommer ngt skit igenom avgasystemet så kan motorlampan tändas upp. Sedan så slocknar den efter att en viss tid gått samt vissa andra parametrar är uppfyllda. Eftersom din bil inte ger ngn felkod (till skillnad från min) så är det svårt att säga vad som kan orsaka att lampan plötsligt tänds, dvs. kan vara svårt för Bmw verkstaden att lokalisera felet och det är ju defenitivt onödigt samt dyrt att byta ut diverse sensorer och givare på måfå. Har du haft i ngn besinrengöring i din bil typ. redline, Stp? Det brukar ju kunna få skit att lossna för att sedan föras ut genom avgasystemet.....bara en tanke. Du får avvakta och se vad deras felsökning kan ge denna gång och om det inte får fram ngt be dem då att släcka lampan. Om ngt är fel kommer lampan garanterat att tändas relativt snart igen och då kanske felkoden snappas upp. Vh/Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
Jag har vart inne hos BMW och lämnat bilen fick tillbaka den efter 3timmar. allt var fixat nu, dem hade bytt lmm eller vad det heter. allt är perfekt ;P han frågade också om jag var sugen på sälja den han gillade den hehe så det var kul ;P - Kolla Länk |
|
|
Min mek sa att det beror på att man kör på för lågt oktantal. Man bör köra en 540 på 98 oktan, då lyser inte lampan. larsmse |
|
|
Lustigt argument. Motorn har adaptiv motorstyrning med knacksensorer osv och ställer om sig automatiskt för olika oktantal. Gul motorlampa varnar för störning i motorstyrningen som kan ge förhöjda utsläpp, detta uppstår knappast av olika oktantal. FP |
|
|
larsmse, jag kör med 95 oktan eller jag kanske gör fel eller? - Kolla Länk |
|
|
daikini: Nej, du kan fortfarande lungt köra vidare på 95 oktan. Jag kör på 98 oktan till min 540 men då är det lite större motorvolym/hk samt V8. Jag tankade faktiskt ngr tankar 95 oktan, bilen gick bra men upplevdes en aning slöare samt att den blev betydligt törstigare. Så nu har jag för vana att tanka i 98, skillnanden i pris gentemot 95 oktan är så lite samt att den drar mindre bensin med högre oktan, så jag tror det går på ett ut. Du kan ju prova att tanka 98 och se/uppleva om det gör ngn skillnad :) Vh/Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
Jag har också en 540 v8, och det är i den som lampan lyser. Ska prova med 98 nästa tankning. |
|
|
grodan kermit, ska ta och testa de ;P larsmse, för att min lampa lös berodde på att de var fel på lmm;en - Kolla Länk |
|
| På min 523-00 var det en liten spricka i insugs slangen leta som fan innan jag såg den. Slocknar motorlampan av sig själv när allt är ok?? | |
| Hade samma på min bmw 318i 00 motorlampan började helt plötsligt att lysa men slocknade efter en dag , skumt | |
|
Flera olika störningar kan tända motorlampan och även aktivera nödprogram med varvtalsbegränsning i olika steg. Om felet sedan försvinner och inte återkommer inom en viss tid (visst antal kallstarter) så släcks lampan igen. Inget mystiskt med detta, en medveten funktion och ursprungsfelet finns lagrat i felminnet för senare avläsning. FP |
|
|
Lyfter denna tråd som lite info för den intresserade. På väg hem över Öresundsbroen i fredags eftermiddag tändes plötsligt den gula motor lampan. Död och förintelse tänkte jag... Stannade till vid broplatsen, kollade allt man kan kolla (olja, tomgång, vatten...) Det som var lite märkligt var dock att det kom aldrig ngt felmeddelande..? Bilen gick lika fint och mjukt som vanligt. Ringde BMW service, dom ville givetvis att jag genast skulle komma och lämna bilen för en diagnostik. Planerade att göra det nu på måndag, men... Igår gjorde jag en Norsk reset på bilen (kopplade loss batteriet i ca 15 min). Rev isär luftburk och LMM. Allt såg ut att vara i fullgott skick. Det enda jag funnit är att o-ringen på utgående från luftburken (No. 4 på länken nedan) var kass. måste ha blivit klämd vit ihopsättning vid förra servicen. Denna är nu temporärt reparerad (skall givetvis bytas ASAP). Så, varnings lampan lyser inte längre och bilen går lika fint som vanligt... Vet inte om det kan ha varit den Norska reseten eller reparationen av o-ringen som löst det hela. Det kan givetvis ha komit in tjuvluft via o-ringen, fast denna sitter iofs innan LMM'n..? Länk Detta gäller min 540iAM -01. /Pontus |
|
|
Min lampa lös tidigare också. Gjorde en "batterireset" och lampan slocknade. Besiktigade bilen för 2 veckor sedan med fullgoda avgasvärden och då var lampan släckt. Nu har den helt plöstligt börja lysa igen?? Ska tillägga att jag tankar 98 oktan och ibland Shell Power eftersom det kom upp i tråden här... Bilen missar ibland på en eller flera cylindrar när den är kall. När det är minusgrader ute missar den i princip alltid vid kallstart. Kan allt detta ha ett sammanhang?? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.