|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| dom här membranen ni pratar om skulle jag plocka bort på min förra veckan men när jag lagt ner tid på att plocka av insuget så såg jag att där lixsom inte fanns några sådana på min insuget var helt slätt. vet inte om det är för att min kommer från italien elr om det är bmw som bytat insug på den men jag fick snällt skruva ihopa bilen igen | |
|
Precis samma sak har hänt mig. Har en BMW 330d -04. 13500 mil. Plockade bort insuget och det var kolsvart där nere. Började rengöra och såg att en skruv saknas i ett spjäll. Tur i oturen är väl att inget spjäll har lossnat. |
|
|
Jag är fortfarande väldigt intresserad av att veta om man kan montera ur spjällen utan direkt inverkan på motorn ?? Det enda bmw kunde berätta var att de ändrat artikel nr och antagligen gjort om konstruktionen. Nytt rör med nya spjäll 4905 :- |
|
|
Inga problem att ta bort spjällen, spjällen ska tydligen ha en funktion på avgasvärden, men de som har tagit bort dem har inte upplevt någon försämring...: Länk Har du läst dessa trådar som jag länkade till?: Länk Länk |
|
|
Igår plockade jag bort spjällen. Var runt hos många olika handlare. Vissa hade inte en aning andra sa att de öppnas vid 3000 varv. Det ska bli spännande att titta hur resultatet blir när jag monterat tillbaka alltihop. Någon som vet vart en 330 d lättast läcker olja. Förstår att det kan vara många olika ställen, men tänkte bra. Bilen har stått still nu i en vecka och det har väl kommit 10 st små oljedroppar. Tacksam för svar |
|
|
Har haft ett hjul på lagníng så nu blir det provkörning. Bilen ryker svart på gaspådrag. Har fixat fram en dator för att läsa felkoder. Har även tagit fram en turbotrycks mätare för att mäta upp turbon. Kan någon förklara för mig hur man gör ett komptest på min BMW 330d -04 har aldrig gjort det tidigare så en utförlig förklaring skulle vara på sin plats. Leakdown test stor skillnad ?? Svårare att urföra ?? MVH Erik |
|
|
det är lite bök med det. du använder hålet där glödstiftet sitter och för att komma åt dom behöver du lossa insuget. Kan ju vara ladd luft kylaren som sprungit läck. då får du lite oljelekage och felaktigt turbotryck vilket kan leda till sotning. Har du bytt luftfilter? det kan räcka om det gått långt. |
|
|
Tack för svaret. Ska genast undersöka saken. Olja , filter, luftfilter samt vevhusventil är bytt på bilen så sent som förra veckan. |
|
|
Någon som kan tala om för mig om hur spridarna fungerar. Vi säger att en spridare krånglar. Kan man köra uteslutningsmetoden och koppla bort en i taget för att se vilken som krånglar ?? Kan spridarfel ge den svarta röken som uppstår? Det är nämligen så att står man på tomgången och håller jämngas runt 2000-2500 varv och sen släpper upp gasen så kommer röken. Tycker bilen går som den ska och är relativt pigg. Men som sagt någonstans läcker den lite olja och ska kolla ladd luft kylaren. Svårt som fasen att se vart oljan kommer ifrån. MVH Erik |
|
| Länk | |
|
Återkoppling till svart rök. Ska mäta upp bilen under veckan med carsoft. Ett konstaterande angående den svarta röken är att den uppstår då man släpper gasen efter ha hållit jämn gas. Jag har dock inte lokaliserat felet. Ska hissa upp bilen under veckan och undersöka mer underifrån. Kom gärna med tips och förslag på vart felet kan uppstå. Tack på förhand. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.