|
|
|
|---|---|
| det är en 88 kat motor, 9:1 original? blir det lagomt för turbo med 3.5 mm Mls packning? | |
![]() 13.403 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jag får det till att du får ett kompförhållande på 7.86:1 med en 3.5 mm packning. Använde ett Excel ark Länk som jag vispade ihop för ett tag sen. Man fyller i borr, slag, original kompförhållande och ändringen i topplockspackningstjocklek och ut kommer det nya kompförhållandet. Exemplet i Excel arket är just en M30B35 med katalystor. Original är tjockleken 1.72 mm och byter du ut den mot en 3.5 mm tjock får du en extra höjd på 3.5-1.72=1.78 mm. Byt bara ut siffran -0,2 mot 1,78 i fältet "Tjockleksändring". Det nya kompförhållandet ser ut att vara en bra utgångspunkt för turbokonvertering, mellan 7.9 till 8.0 verkar vara ett relativt vanligt kompförhållande vid turbokonvertering. Men detta är bara min åsikt (har själv ingen praktisk erfarenhet av turbokonvertering), så jag låter de mer upplysta försöka svara på detta (sök även runt på Autopower Forum eller PPF Turbo Forum under tiden då denna fråga garanterat varit uppe förut). |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.