AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.505

Vad betyder "MJ01" som står efter vissa BMW på vägverkets sida?

Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Som rubriken lyder, vad menas med "MJ01" som står efter titeln på en BMW 5-serie på vägverkets hemsida när man går in för att få fordons-information?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
MJ= Modell Jahre, vilket är tyska för årsmodell. D.v.s "MJ01" betyder årsmodell 2001.

AE
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Danke schön. :)
Ska man vara petig så är det modellår (modelljahr), inte årsmodell. Skillnaden kan tyckas vara liten, men är stor. Begreppet "årsmodell" finns egentligen inte, även om det används till höger och vänster i (privat)annonser. Problemet är att det inte finns någon definition på vad "årsmodell" innebär och kan därför missbrukas.

"Modellår" är biltillverkarens sätt att ange vilken standardutrustning och vilka uppdateringar etc som man kan förvänta sig att en bil har. För BMW så brukar modellåren sträcka sig mellan september och juli, dvs modellår 01 var mellan 2000-09 till 2001-07. Det är alltså ingen skillnad mellan en bil tillverkad i december 2000 och en tillverkad i januari 2001.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

dali: som du säger är begreppet årsmodell borttaget men att det bara skulle vara privatannonsörer som använder detta är en bit ifrån sanningen. Lägg till de ledande bilannnonssajterna som Blocket och BytBil, märkessajter som BMW Sverige, Audi Sverige mfl, ledande motortidningar som t ex Teknikens Värld...Alla använder begreppet årsmodell på ett eller annat sätt.

Sen sträcker väl sig BMW's normala modellår t o m august?

___
//Ulf
Står det verkligen "årsmodell" i annonserna? Bilhandlarna är listiga, de skriver "Nu är 08:orna här!" ... men väldigt sällan att det är *årsmodell* 2008, bara "08:orna".

Bytbil, Blocket mfl använder årsmodell i sina menyer, vilket är olyckligt och bidrar till förvirringen. Antar att det gör det för att medelsvensson fortfarande lever kvar i tron att begreppet årsmodell betyder något.

För några 6-7 år sedan sa en BMW-ÅF att BMW använder industrisemestern i Tyskland, vilket skulle vara Augusti, för att ställa om produktionen mellan modellåren. Det finns dock gott om BMW tillverkade i Augusti så det kanske inte är så längre.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Har sett ett fåtal bilfirmor som annonserar i dagspressen med produktionsmånad enl. "tysk standard". T.ex. "04/2003". Det är en bra metod vid två tillfällen. Dels om bilen är yngre än 3-4 år och dels om det finns ett "modellårsskifte" över det året. Det "svenska" systemet är egentligen ganska tramsigt och leder till misstolkningar av en bils ålder. En 08:a kan ju vara tillverkad 2007-08 i princip. Har en bekant som faktiskt fick ersättning för att han blivit blåst på en "hel årsmodell" vid nyköp. Ej BMW dock. Kontenta: Enl. en gammal svenk är modelljahre="årsmodell", men har ingenting med tillverkningsår/mån att göra

AE
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Jag har sett många annonser där det står att bilen är 2000 eller 01'a och när man sedan kollar med vägverket så visar det sig att bilarna är 99'a eller 00'a. Nu snackar jag inte om att dessa har varit tillverkade i november eller december, utan juni eller i juli. Sen när man ringer så säger ägarna, men det är 00'ans modell. Ehhm!
Det varierar mellan biltillverkarna, exempelvis så har Volvo vissa år börjat tillverka nästa modellår så tidigt som V20, dvs maj. Modellår 2008 har nyss börjat levereras.

Jag har sett en Lexus IS300 som tillverkades 2001 men tagits i trafik 2003 och då annonserats som en 03:a. Man ska alltid kolla upp bilar man är intresserad av att köpa, på Vägverkets webb tar det 10 sekunder.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

dali: vet inte om det står årsmodell i annonserna men om du söker begagnade bilar på www.bmw.se eller motsvarande för Audi så är årsmodell ett sökbegrepp.

När det gäller augusti så tillverkas det BMW. Min 530 är tillverkad 28/8 -01 och är vad jag vet modellår 2001.

Volvo är som du säger ofta tidiga med sina modellår och 04:orna av V70 började tillverkas redan i mars 2003. 03:orna däremot började tillverkas i september 2002 så modellår 2003 var väldigt kort.

Anders-72: Det tyska systemet med EZ är den månad bilen togs i trafik och är knappast till hjälp för att få info om vilket modellår till tillhör däremot så gäller ju garantier t ex från det datum bilen togs i trafik. Finns t ex en hel del E46 sedan/touring som är pre-facelift till salu med EZ 09/2001 eller senare trots att dom är tillverkade senast 08/2001.

___
//Ulf
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jo, så är det ju. Fel av mig. Det var ett tag sedan jag kollade annonser i Tyskland. Systemet tycker jag ändå är bättre än det svenska smått förvirrade och inte alltid konsekventa sättet att datera en bil. Vet inte egentligen om det är vanligt med "hyllvärmare", i tyskland d.v.s. att det haltar mellan MJ och erstzulassung. Detta eftersom jag mest tittade på faceliftade bilar då jag letade bil. Min 01:a är en svensksåld f.d. demobil som är tillverkad i juni och såld i september, så man kan ju tänka sig att "normalt" haltar det inte så mycket.

AE
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.