|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag har en e39 och på den finns bmws orginallarm. Så min fråga så som rubriken, är den godkänd? Har fått höra av några vänner att den inte är det. och läst det på forumet. Tacksam för snabba svar | |
|
Hej! Om jag vore Du skulle jag kolla med Ditt försäkringsbolag. Det kanske är olika regler på olika bolag och i värsta fall får Du fel info och sover gott "i onödan". En del bolag är mer noga med imobilizer och det finns det mig veterligen på Din kärra. Själv upptäckte jag på min 540 e39 (när jag köpte den år 2000) att den inte hade larm trots att den blinkade med blinkers när man låste. Carl |
|
|
tack ska du ha för svaret, då får jag nog ta och kontakta FB istället så bör ju de kunna ge mig ett 100 % svar. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det har inte varit godkänd tidigare trots att det är ett larm som motsvarar de godkända eftermonterade som ger självriskeliminering i vissa fall. Du har immobilizer oavsett om du har larm eller ej. ///MVH Hasso Länk |
|
men hur kommer det sig att det inte är godkänt ifall det uppfyller samma funktioner som de eftermonterade larmen? |
|
|
Vad är det man vinner på att ha ett godkänt larm jämfört med ett icke godkänt? ___ //Ulf |
|
|
Ulf => Man slipper självrisken vid stöld av bilen alt. delar ur/av bilen. Men det gäller inta alla bolag. Mvh/ Niclas |
|
|
Länsförsäkringar godkänner originallarm. Stephan |
|
|
Stephan735i kommenterade min tanke:) Själv har jag skriftligt från just LF på att de godkänner originallarmet. Mvh Asken |
|
|
Då är det alltså bara LF som godkänner Orginallarmet? Vet någon varför de andra FB inte gör det då? Själv har jag LF så det är ju lugnt då :) En annan fråga är det någon som vet ifall det finns rörelsekänslighet på larmet också? alltså typ om glaset blir krossat kommer det att tjuta eller behöver man skaffa något annat så att det kan göras? Annars är det lite synd ju vid inbrott o så. Tack |
|
|
FB brukar prioritera immobilizer, vilket också är också är krav på bilar i EU efter 97/98, många hade det redan tidigare. Det brukar vara en förhandlingssak med självriskeliminering osv. Har man immobilizer och dessutom originallarm (eller annat fullgott larm) så skall de premiera detta, om inte hota med byte av bolag. FP |
|
|
är det ingen som vet ifall Orginallarmet tjuter ifall någon ruta blir krossat? skulle gärna vilja veta det för annars verkar den ganska onödig ju. Tacksam för snabba svar |
|
|
Har aldrig testat ;) men det bör tjuta om en ruta krossas. ___ //Ulf |
|
|
Hej! Jag vet inte om det sitter glaskrossensor i orginallarmen. På ett gammalt Defa jag hade på en 318is kunde man knacka på rutan med en nyckel för att få det att utlösa. Testa! Carl |
|
|
På originallarmet sitter glaskrossensorn i taket. det heter för övrigt ultraljudssensor om man ska vara framme med pekpinnen ;) Mvh/ Niclas |
|
|
Är det inte en volymsensor (mikrovågssensor) som sitter i innertaket? Iaf var det en sån tidigare, den känner när ett föremål, människa osv kommer in i bilen, larmar nog även när rutan krossas iofs. Speciella glaskorssensorer sitter på rutan, t.ex som i CarGards larm där den är inbyggd i statuspanelen. Den lyssnar efter det speciella ljud som uppstår när rutan krossas, ofta kan man "testa" genom att skramla med en nyckelknippa mot rutan. En mikrovågssensor reagerar inte för denna yttre test. FP |
|
|
tack för alla svar Har testat att skramla med nycklar mot rutan men inget hände. ringde förende bil i malmö och frågade och de sa att det ska utlösas ifall en ruta krossas och att den ska vara godkänd av alla FB. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.