|
|
|
|---|---|
mr_camitz |
besprutade mina pixlar i kombiinstrumentet i instrumentpanelen med oxide clean för 3 månader sedan, alla pixlar e fortfarande kvar! ni andra som har besprutat era instrument, hur mår era pixlar nu tiden efter ingreppet? mvh allan |
| Eftersom många tror att BMW är skräp eftersom man kan läsa om så mycket problem här på forumet, så tänkte jag bryta trenden lite. Min 525:a har varit med i 6 år och snart 12000 mil nu och inte en enda pixel i vare sig färddatorn, klimatpanelen, eller audiodisplayen har slocknat, inte nån enda kort sekund ens. (då jag har sett i alla fall :)) Men jag skall ha oxide clean i bakhuvudet. | |
mr_camitz |
i instrumenthuset gäller detta endast stora färddatorn, dvs den stora displayen i instrumentpanelen som visar långa textrader, den lilla som endast visar miltal/tripp o temperatur, har inte drabbats av pixelbortfall vad jag känner till. |
|
har me pixelbort fall,detta fanns dock inte när jag köpte bilen utan har kommit under tiden jag haft den. förra ägaren påstod att man ska ha varmt i kupen alltid o aldra helst vintertid så ska man slänga jackan/tröjan bak i skuffen o köra några extra grader ist. i vilket fall som helst så monterade jag kromeringar runt mätartavlorna för en tid sen. Passade då på att spruta elektronikspray på remsan mm o de funkade ju kanon,men de satt bara nån dag lr så sen blev de nog bara till det sämre :) kanske är så att oxide clean är mycket bättre? vart finner jag det? |
|
mr_camitz |
köpte på clas ohlson för en billig penning, kan varmt rekommendera det, har bara haft positiva erfarenheter. vill därför gärna höra de negativa kommentarerna rörande detta medel, om någon annan provat det. som sagt mina pixlar lyser med full styrka fortfarande, nu 3 månader efter mina pixlars duschning. kan tilläggas att jag även satte 2 tunna gummibitar under metallramen som sitter överst för att skapa ett större tryck på glaset. kanske därför mitt ingrepp har lyckats bättre än andras. mvh allan |
|
Jag har kört med elektronikrengöring 3 gånger, tror jag. Ingenting blev bättre. Pixlar fattas i alla fält i instrumentet, jag kan t ex sällan se yttertemperaturen :( Men det beror mycket på vädret om pixlarna lyser eller inte. |
|
|
Mycket riktigt har jag bara den lilla enkla färddatorn utan text. Då jag jämför med en bil med stor färddator (med pixelbortfall dessutom) tycker jag att pixlarna har en gulare ton i den, mot min som är lite rödare. AE |
|
mr_camitz |
saknar min gamla 520 ibland :) inget pixelbortfall i den inte, hade samma lilla färddator som du har i din |
|
Verkar som stora färddatorn är standard i 528:an. Kanske samma gäller från 530 och uppåt på nyare E39:or. AE |
|
|
Sänd instrumentet/ kliman till m8-enzo@freenet.de så blir det som nytt... Mvh Asken |
|
![]() 778 535D touring -05
745ia Highline -86 MB ML400Cdi -01 X3 3,0SD -07 320D -07 Touareg V10Tdi -05 |
Asken: Tror du han grejar att fixa min Bavaria bandares display också och vad kan det kosta? |
|
Den enda varaktiga reparationen är de som Asken hänvisar till eller annan likvärdig specialverkstad. Visst kan man lyckas med sprayrengöring, tyvärr finns det även fall där man förvärrat problemet i stället. Oftast kan bara hanteringen av instrumentet, demontering och montering osv orsaka att de små rörelserna gör att det funkar en längre eller kortare tid igen. Även ett par duster med rengöringsluft (ej verkstadens ev. oljebemängda tryckluft) kan hjälpa väl så bra som kemikalier. Risken med kontaktrengöring är att det finns många produkter, varav många innehåller olja eftersom de är avsedda för oxidlösning och rengöring av rörliga kontakter, potentiometrar, omkopplare osv. Det finns "torra" kemikalier, t.ex Contact Chemie "Tuner 600" eller bara ren Isopropanol som är lämpade för kretskort osv, och som avdunstar snabbt. Men de kan aldrig "reparera" en värmeförseglad flatkabel mellan display och kretskort. Displayen är av typ genomlyst LCD, bakgrundsbelysningen finns där och lyser orange hela tiden, sen styrs displayens olika segment i X och Y-led till att "öppna och stänga" och släppa igenom belysningen, och formar sifror och text osv. Vid fel kan det ibland vara "halvöppet" och ge en dunklare färg, och det är temperaturberoende osv, fast att elda på med värme osv i kupén är ju förstås ingen lösning. Dessutom värmer elektroniken i instrumentet upp det hela innifrån, även om man har lite kyligare i kupén. FP |
|
|
Nån som har en how-to hur man tar bort instrumenthuset på en e39? så man kan testa bespruta. |
|
mr_camitz |
titta i inlägget som rumpel här gjort, (en bit ned på sidan): Länk finns även en bra likvärdig guide här: Länk eftersom instrumenthusen i e39 ser olika ut på baksidan beroende på vilken årsmodell det är rekommenderar jag att du begrundar båda dessa guider mvh allan |
mr_camitz |
litet tillägg: den första guiden visar en e39, den andra en e38, följ den första guiden tills du kommer till delen när du ska ha isär instrumenthuset, dvs. när du väl fått ut den ur instrumentpanelen. när du väl kommit dit ser du på bilderna på de båda guiderna vilket hus du har o vilken guide du därefter ska följa. allt handlar om du har en svart box på baksidan av instrumentet eller inte. boxen innehåller info om miltal m.m. den andra guiden visar hur du får bort den svarta boxen. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.