|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har en 330D -02 som inte längre vill som mig... Började med att jag upplevde "vibrationer" i motorvägsfart. Dessa övergick efter att par dagar till ryckningar.. Det känns som det slår "stopp" i drivlinan, man kan även se att varvräknaren går ned när det händer.. Fenomenet finns inte bara på högsta växeln, det finns även om jag växlar ner till lägre växel. Tyckte vibrationerna/ryckningarna påminnde om en ordentligt dålig kardan/drivknut, men har kollat, allt är ok där. Att köra längsamt går bra, inga ryckningar, och den växlar lika bra som alltid. Men om jag kör fortare och får dessa ryckningar händer något intressant. När jag stannade i stan efter detta så "drog" lådan hårt vid tomgång, jag var tvungen att hålla ordentligt på bromsen för att stå still. Dessutom fick jag ett intressant fenomen när motorn plötslgt började "såga"dvs gå upp och ner i varvtal på tomgång. Bilen har gått långt, 22000 mil, och oljan är nog aldrig bytt, men kan det vara så enkelt? För att plåga mig extra så tog jag reda på att en byteslåda kostar 41000 på BMW... Någon som har en ide eller känner till en verkstad där man inte bara säger byteslåda så fort man parkerar utanför? Bor i Stockholm.. // Rickard | |
|
Hej! Beklagar att du fått problem. Den som är som en ängel vid sådana tillfällen för mig är Doktor Per på Bil&Motorteknik. Sök gärna inlägg enligt ovan så får du se vad som finns att läsa om honom. Slå honom en signal på måndag efter lunch(kl13) 08-7110687 så har du rätt kille för jobbet. Måndag morgon är alltid kaos på B&M-teknik för folk har inget liv mellan 8-12 på måndagar:) Han samarbetar dessutom med en firma som renoverar automatlådor men det behöver du inte bekymra dig om. Han löser sånt och lämnar ungefärligt kostnadsförslag innan reparation. 1. Kör inte en meter till i onödan. då närmar du dig 41.000kr i onödan. Taxi är bättre. 2. Ring enligt ovan. Låt verkstaden ta en bärgare från dig till verkstaden. De har lånebil att tillgå på ett par dar förhoppningsvis... 3. Räkna lungt med att ha sparat minst 30% av vad BMW tar för en låda, antagligen betydligt mer... Önskar dig en fortsatt trevlig midsommarhelg. Mvh Asken A man that tries to listen twice as much as he speaks is learing to listen well. |
|
|
Tjena, jag hade själv problem med min automatlåda till min 330d -04. Den ville knappt driva framåt och när den väl drev så slirade den väldigt mycket tills den inte alls drev framåt. Om du har problem med lådan kan jag inte svara på men om så är fallet kan jag rekommendera Automatlådor i Södertälje. Där lämnade jag min och resultatet är jag helnöjd med. Mycket trevligt och proffesionellt bemötande dessutom. De sköter dessutom demontering/montering av växellåda, vilket är väldigt skönt att slippa själv. Min prisuppgift hos BMW var 45k + jobb. Hos Automatlådor hamnar man säkert inte mer än 1/3 av det priset beroende på felet. |
|
|
Var tvungen att fördjupa mig lite i detta... Att ta ner lådan är ju en sak, men resten är ju lite svårt att förstå... Mina problem börjar först i motorvägsfart, innan det fungerar den klockrent. Verkar som att lock up funktionen går i någonstans vid 95 km/h, och gissa vad? det är då problemen börjar. Har förstått att lock upen är en koppling som sitter i själva convertern, och har man lite tur så är det där problemet ligger.. Har idag lämnat bilen för dels filter och oljebyte, och även felkodskontroll.. Ska bli intressant att se om det förändrar läget. Om det nu är lock up problem så borde felet sitta antingen i styrningen av denna, typ ventiler eller dul. eller så är det konvertern... Någon som varit med om något liknande?? // Rickard |
|
| När jag hade lådan inlämnad så bytte de även ventil (tillslagsventil tror jag) till lockupen. Leverantören av denna ventil berättade att den är uppgraderad till en nyare variant och har levererat många av dessa nyare ventiler. Detta är ett tecken på ett vanligt fel hos de gamla ventilerna. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.