AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
9.910

Länkarm från biltema e34

Har någon köpt länkarm från biltema till e34? Är länkarm samma sak som casterstag? Jag måste byta mitt casterstag, det som går "längst ned". Är det denna Länk ?

I så fall kanske man kan köpa Länk och byta själv?

Mvh Johan
ha
98
hazse
520 sedan 95 318 is 92
hej jag har köpt länkarm på biltema och det funkar bra tycker jag men dom har bara den ena och det är den övre så var det förut åtminstånde den nedre köpte jag på mekonomen tror jag och den var rätt så dyr har jag för mig, mvh hans

Ok tack. Det är den undre jag behöver. Men det borde vara den, dom har ju två olika nu i alla fall. Det är väl den med spindelled som är undre?

Mvh
ha
98
hazse
520 sedan 95 318 is 92
jaaaa du bra fråga kommer inte ihåg nu tyvärr, jag har för mig att det sitter en stor bussning i den undre om jag inte missminner mig mvh hans

gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Biltema har bara den undre länkärmen såvida de inte börjat sälja casterstaget nu..deras undre länkarm är av samma kvalite som dyra butikens
48
175
480mogge
518 Touring -95
518 Sedan -95
Hej!

Biltema säljer nu båda stagen. Om man kollar internet så är det de sista i listan som är casterstagen.

Mvh Jonas
Visa användare
ProPro-medlem
13.412
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det finns många namn på dessa länkarmar. Det sitter två länkarmar på varje sida - se Länk bild. Säger man bara länkarm specificerar man inte vilken av de två man menar.

De ser något olika ut så de är lätta att skilja emellan - se Länk bild.

Båda länkarmar har dock en spindelled.

Det är oftast den övre länkarmens (casterstagets) bussning mot chassit som man vill byta om man lider av de kända vibrationerna som kan uppstå vid inbromsning runt 80-90 kmh.

Här är en lista på vilka namn jag sett "övre länkarmen" kallats
casterstag
tryckstag
tryckarm
övre bärarm
övre länkarm
bakre bärarm
bakre länkarm
thrust arm
upper control arm
länkarm bakre höger/vänster nedre (Mekonomen)

Här är en lista på vilka namn jag sett "undre länkarmen" kallats
tvärstag
undre bärarm
undre länkarm
främre bärarm
främre länkarm
control arm
lower control arm
länkarm främre höger/vänster nedre (Mekonomen)
Visa användare
ProPro-medlem
13.412
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ser faktiskt ut som Biltema har båda. Ingår bussningar i båda?

Är det inte de första i listan (iallafall för E34) som är casterstagen?

Länkarm - främre vö/hö
Denna tolkar jag som den övre länkarmen dvs casterstaget.

Länkarm med spindelled - främre v/h
Denna tolkar jag som den undre länkarmen.
Tack Bmw-slangen för bra bilder och beskrivningar. Nu ska jag nog få rätsida på vilket jag behöver byta :)

Ni kanske kan säga vilket som bör bytas. Det klonkar när jag svänger över ojämnheter, men inte lika mycket som när jag kör rakt fram över dem. Tycker även att ratten glappar lite när man ska svänga (om man står still och svänger lite fram och tillbaka så har man ett litet glapp på några mm), men det kanske inte har med staget att göra? Eller är det spindelleden i undre länkarmen som är slut?

Mvh
Har en till fråga till er här som verkar hemma på chassidelar. När man köper silentblock, är det styckpris på dom, eller är det pris för 2 st? Tänkte köpa från waarwest.
Visa användare
ProPro-medlem
13.412
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Silentblocken brukar säljas en och en. De brukar betinga ett styckpris på runt 200-300 kr hos tex Schmiedmann, Waarwest eller MotorNord.

Om det klonkar (dessutom olika beroende på om man svänger eller inte) så ska man nog inte börja med att byta länkarmarna - det finns några alternativ innan dess som är mer sannolika och billigare.

Klonk kan ha massa orsaker, men den första att undersöka/byta bör vara pendelstagen som är kända att ge klonkljud ifrån sig. De är billiga och enkla att byta - se Länk för exempel.

Samtidigt bör man undersöka om man kan se/känna något glapp i några av alla kulleder som finns i framvagnen - speciellt de som sitter på styrstagen då ditt problom verkar ändra beteende beronde på om du svänger eller inte. Varje länkarm har en spindelled och på varje styrled sitter det en inre och yttre styrled - se denna Länk bild för en översikt.

Dåliga topplagringar kan även ge klonkljud men det är ovanligare och de är dyra och krångligare att byta så de lämnar vi till sist.

Här är exempel på hur det glappade i min vänstra yttre styrled för länge sen. Först en video Länk som visar det enorma glappet och en bild Länk som visar hur styrleden såg ut (snustorr och smutsig vilket hade skapat ett tokglapp på kort tid). Men när det är såhär stort glapp är det så otroligt uppenbart vad som är fel - om du har glapp någonstans kommer det nog inte vara i denna storleksordning - men som exempel får det duga.

När det gäller glapp i styrningen finns det också ett antal vanligt förekommande orsaker. Har listat några nedan (finns säkert några till) - i denna Länk tråd finns lite mer förklaring till varje orsak.
[-] bussning till hjälpstyrarm
[-] styrleder (yttre/inre)
[-] glapp i styrsnäckan
[-] glapp i rattstångens teleskopdel
Cr
29
Crop_circle
530 Touring -07
Jag lånar tråden lite:

Jag har köpt nya bussningar till casterstagen och funderar lite på hur man skall byta dessa...

Sitter de stenhårt eller kan man använda t.ex. hammare och träkloss för att knacka in de nya bussningarna?

[Att kalla någonting för idiotsäkert är att underskatta idioternas genialitet!]
gt
2.767
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Du måste ha en press eller ett stort skruvstäd så det får plats lite distanser ...ta dina stag och åk till någon verkstad och be dom pressa för en kaffeslant..behöver inte vara en bilverkstad pressar finns även på mekaniska verkstäder
Visa användare
ProPro-medlem
13.412
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
De behöver pressas in och ut. Se här Länk för exempel.
Li
478
Limpur
E39 528iA Touring -98
E34 525i Touring -95
E36 316i Coupé -96
Biltemas länkarmar är den främre/nedre och av stål. From -91? är det aluminiumstag. Var också ute efter biltemas "armar" då det var bra pris. Såg att waarwest hade alu-armarna till vettiga priser iaf.
gt
2.767
gto80
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Stålstagen går lika bra som alustagen det är ingen skillnad annat än priset
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.