AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.635

Går ej igenom besiktningen. Bmw 525 -93

Sida 2 av 2
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Ryckig gång på låga varv brukar vara ett tydligt tecken på sliten LMM.
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Håller med, detta låter mer och mer som en trasig LMM!
ye
82
yel_low
530DA Touring -02
Jag fattar inte hur ni är en hel bunt som bara gissar och gissar och säger byt de å byt de.. det kostar pengar.

Det är ju en sak om man kan låna tex en LMM för att prova, men fan inte gå å köpa en ny utan att veta om det hjälper.

Ta reda på felet och åtgärda det istället.
Du KAN ha 1 fel.
Du KAN ha 2 fel.

ett fel varför den går så pass snålt på tomgång, iaf enl. bilprovningen, du kan ha avgasläckage nånstans på avgassystemet mellan motor och slutrör, iom att dom mäter där. eller så läker de mellan motor och lambdasond, ända upp till 30cm efter lambdan kan det läka och den visar fel. det går att mäta om lambdasonden är hel eller trasig. mät VOLT på signalkabeln med motorn varm och igång, pendlar de hela tiden mellan typ 0.1 och 1volt? upp ner upp ner.. ska de gå. eller är de ett fast voltvärde? typ 0.45v tex..

Högt HC värde tyder antingen på en trasig katalysator eller två, alternativt på en motor som spyr ut så mycket orent att kattarna inte klarar av att rena avgaserna. du får även ett högt HC värde av en snål förbränning

Snål förbränning får du genom tex att LMM inte mäter all luft motorn suger i sig, tex hål i en slang, läckande insugspackning defekt LMM m.m...
felsök genom att spruta startgas(eter) runt slangar insug m.m.. motorn ändrar varvtal om det är läckage då.

fundera lite på de jag skrivit, mät om lambdan funkar? kolla med startgas.

Enkelt och ett billigare sätt att lokalisera felet, speciellt om man inte har en till likadan motor med all elektronik på bakgården så man kan prova grejjer kors och tvärs.

mvh//Nicke

Dieselpower
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
yel_low:

Läs igen så ser du att INGEN har sagt "byt det" om någonting. Jo jag sa det om lambdasond i början, men dom var ju redan bytta mot nya visade det sig. Att mäta upp dom känns därför inte längre så intressant ur felsökningssynpunkt.

Om du dessutom läser lite till så ser du att just dina förslag - tjuvluft och avgasläckage - var det ALLRA FÖRSTA som föreslogs som orsak.

För övrigt utgår jag från att ingen går och köper en NY LMM till en sån här bil - såvida man inte gillar att kasta pengar i sjön. Skroten finns av en anledning!

Fermie: Dra ur kontakten till din LMM, kör sedan runt med bilen ett tag så att Motronicen hinner fatta att LMM är borta, och därför gå i "nödprogram". Börjar bilen gå bättre nu, utan de där hackningarna? I så fall - köp en begagnad LMM på skroten; och se till att få returrätt om det inte skulle vara den som är boven (fast OM bilen beter sig som jag beskrev när du kopplar bort den, så är det till 99,9% LMM som är ditt hela problem)
Visa användare
23
Fermie
525i Sedan-93
Tackar för alla svar... Ska ut å prova det sen.. Hoppas att det funkar..

Bmw fan
Visa användare
23
Fermie
525i Sedan-93
Så gött den gick igenom utan några probem.. Tätade röret igår och la i lite k-sprit
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.