AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.634

Går ej igenom besiktningen. Bmw 525 -93

Sida 1 av 2
Visa användare
23
Fermie
525i Sedan-93
Nu har jag varit inne för andra ggn på besiktningen. Den har fortfaranden för höga lambdavärden, co-värden och avgasvärden. Jag har ett öppet luftfilter och två tums avgassystem på. Bara slutburken dock. Vet ngn vad felet kan vara? Isåfall, vad gör jag?

Bmw fan
ha
98
hazse
520 sedan 95 318 is 92
dum fråga kanske, du har väl katten kvar hoppas jag, har du bytt olja och stift på den nyligen och gör rent luftfiltret, mvh hans

Visa användare
23
Fermie
525i Sedan-93
Jag har båda katterna kvar. Oljan och allt annat är redan bytt :(.

Bmw fan
ha
98
hazse
520 sedan 95 318 is 92
en kompis till mig som har en e32 730 hade hc värde på 925 första gången han besiktigade andra gången efter han hade bytt stift och olja och luftfilter och även ventilkåpspackningarna då låg hc värdet på 999........, så för hans det vart det att fortsätta felsöka när han till slut hittade felet så var det en spricka i slangen mellan insuget och luftmängdmätaren, mvh hans

al
231
alefors
525-92
523-99
520-93
hade samma problem på min 525. bytte lambdasond och alla värden blev klockrena.
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Hmm. Högt lambdavärde OCH högt CO? Samtidigt?

Lista dina siffror så får vi se om vi kan ha nån teori sen...
Visa användare
28
h27
540iA Touring -95
Hej
Höj tomgången lite
E3
1.828
E36
USA bilar
Om samtliga värden felar tyder det på lambdasond eller kat, förmodligen lambdan
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
.. fast högt lambdavärde (= för mager blandning) och högt co (för fet blandning) rimmar illa...
Visa användare
23
Fermie
525i Sedan-93
Tack för alla tips! jag återkommer med siffrorna.

Bmw fan
Visa användare
23
Fermie
525i Sedan-93
Kontrollvärden är:
CO 0,3 (0,5)
co 2500 0,8 (0,3)

HC 239 (100)
Lambda 1,06 (0,97-1,03)

Måste besikta den senast freda denna veckan.

Har orginal luftfilter på nu, den gick ännu bättre med det..
Tror ni att allt kan fixa sig om jag häller i k-sprit?

Bmw fan
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Om du vill skjuta på problemet så kan du ju testa med 50% E85 i tanken. Ger garanterat bättre värden, men kanske inte tillräkligt för att gå igenom.
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Hmmm konstigt.

Steg 1 - Leta efter läckage - tjuvluft innan spjällhuset, men också avgasläckor.

Steg 2 - byt lambdasond (syresensor).
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Att tanka e85 eller k-sprit för att dölja problemet är bara barnsligt förresten - LAGA problemet istället så får du dessutom en bil som går mycket bättre och drar mindre soppa.
Visa användare
23
Fermie
525i Sedan-93
aa får nog leta efter problemet. Båda lmbdasonderna är bytta.. Men avgasröret kanske läcker.. ska kolla det imon och isf svetsa det.
Inte sååå dåliga värden...Kan kanske gå igenom om den är tokit varmkörd...Min E34 hade liknande värden tidigare (fast mycket sämre, C01&2 typ 2-3, HC typ 350, Lambda för högt). I mitt fall blev alla värden bra efter lambdasondsbyte, behövdes inte ens "varmköras" utan det gick bra med en gång...
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
enor:

Barnsligt? I det här fallet måste han ju besikta bilen senast på fredag. Om han inte lyckas hitta felet innan fredag så har han ju bara två alternativ...

1: Ställa av bilen och fortsätta leta fel.

2: Chansa med att hälla i E85 i tanken och eventuellt få den igenom besiktningen och på så vis kunna leta efter felet i lugn och ro med en besiktad bil.

Vad skulle du göra?
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Fixa avgasröret och se till att den är _ordentligt_ varmkörd till nästa gång.

//Magnus

en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
LexCom:

Det är 4 hela dagar kvar tills fredag. SÅ lång tid kan det inte ta att täta ett läckande avgassystem. Dessutom är ju hans lambdasonder bytta, så om ett tätat system inte löser problemet är det ju bara luftmängdmätaren kvar. Ja såvida inte en eller ett par kolvringar är helt slut, men i så fall är besiktningstiden hans allra minsta problem.

Läste just inlägget en gång till och såg att han kör med öppet filter. Det innebär att "fel på mängdmätaren" plötsligt hoppar upp till nummer ett på min lista, från att ha stått längst ner. Fermie: Jag skulle inte alls bli förvånad om ditt öppna filter har dödat din mängdmätare, det skulle inte precis vara första gången.
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
enor:

Allt handlar ju om hur kunnig man är. 4 dagar är kort tid om man är en oerfaren meckare, och problem med avgasvärdena kräver oftast en del rutin för att få bukt med...

Håller med om LMM. En möjlig felkälla, fast det brukar även präglas av taskig motorgång.
Visa användare
23
Fermie
525i Sedan-93
Tomgången var ju för hög sa han.. Men jag bytte tillbaka till ordinarie luftfilter och luftburk. Den gick mycket bättre än med öppet. Det har uppstått ett annat fel också..
Bilen hackar ibland när man gasar efter en rondell. Från 500-2000 varv så hackar den. Sen så går den som vanligt.. Vet inte om det är någon fara?
Jag svetsar röret imorgon. Går den inte igenom på fredag så är bara och pröva igen...

Bmw fan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.