AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.211

Får man ingen ersättning vid skrotning nuförtiden?

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
En släkting har fått några tvåor på sin bil och funderar på att skrota den.

Jag kollade runt lite på Vägverkets hemsida mm, men det ser ut som om man inte längre får någon ersättning alls när man skrotar bilen.

Bilen i fråga är en 88:a med katalysator.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
mi
910
micke80
528i -86
520i -97
635CSi -83

BMW CS #3981
Det är väl upp till skroten att betala ut ersättning?

Så var det när jag skrotade en bil förra året i alla fall. Dvs bilskrotaren får ut en skrotningspremie från Vägverket och sen är det upp till honom om han vill betala någon ersättning till dig.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Så här står det på Länk

--
Skrotningspremie blir skrotningsersättning
En skrotningspremie på 700 - 1700 kronor har tidigare betalats ut i samband med att vissa fordon skrotats. Från 1 juni 2007 gäller nya regler och systemet med skrotningspremier upphör att gälla.

De pengar som finns kvar i bilskrotningsfonden kommer att betalas ut i form av en skrotningsersättning om man lämnar in vissa äldre fordon för skrotning. Ersättningen är på 4 000 kronor och den kommer att betalas ut så länge det finns pengar kvar i bilskrotningsfonden. För att pengar ska betalas ut måste följande krav vara uppfyllda:
Fordonet är av årsmodell/fordonsår 1988 eller tidigare.
Fordonet var påställt i vägtrafikregistret 31 augusti 2006.

Om fordonet inte uppfyller dessa krav kommer inga pengar att betalas ut.
--

Så här står det här: Länk

--
9. Behöver jag betala någonting vid inlämning för skrotning i framtiden?
En producent eller dennes representant är skyldig att ta emot fordonet kostnadsfritt. Vänder du dig direkt till en auktoriserad skrotare (som inte är representant för producenter) för skrotning kan du komma att behöva betala för att få fordonet skrotat.
--

4000kr-premien räckte bara en dag, sedan tog de slut.

Jag uppfattar det som att man inte få en spänn som bilägare när man skrotar bilen.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Paap Reeder
... smart av myndigheterna.
Jag kan ta hand om bilen för 200:- ... slipa chassinumret och riva plåtarna samt ställa den på personalparkeringen utanför vv i Borlänge ... eller i ngn bra skogsdunge om jag inte känner för att köra ända till Borlönge.

Nu kommer skogarna att åter fyllas med bilskrot.

MVH /// Paap R
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Stämmer det som Erik skrev.

Ringde faktiskt idag till den lokala skrothandlaren...
Han sa som så att det blir 0 kr,dvs handlaren får bilen och du som "vill skrota" får 0kr...

Men det kanske skiljer mellan olika skrotfirmor,men det är väl knappast troligt..
Dock antar jag att man som tidigare får "strippa" bilen ganska så "rejält" innan man åker dit..

Mvh Janne.

ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Den girige ställer sig frågan. Vad händer med skrotningsavgiften jag betalade in vid reg. bes.? Det var 700 kr per bil om jag inte minns fel. Dags att skicka ett krav till VV........

/Johan

Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi.
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Det går väl att sälja metall till skrothandlaren annars? ;)
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
"olja" dessa pengar som du betalat in vi reg. har nu gått till att skrota gamla bilar, dvs de 4000kr/bil som man fick fr 1/6. Så alla får helt enkelt känna sig blåsta på de pengarna.

Det jag tycket var mycket lustigt var när jag exporterade min bil till Finland för ett par år sedan, då fick jag inte skrotningsprenien tillbaka pga att den exporterades till ett annat eu land och då följer premien med bilen.. hmm varför har då vi fått betala när vi importerar från tyskland?
Bilskrotarna sitter med en hel del massa fina delar nu , sälj hellre bilen som metallskrot eller skänk bort den.

Skroten är för dyrt när dom tar nästan nypris för en bildel, så dom lär inte tjäna några pengarna på mig i alla fall.
När dom skulle ha 800 kr för ett casterstag så var jag tvungen att fråga om han visste vad ett sådant kostade nytt.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.