AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
1.246

Trött på "jänke-sänkningen" av min E36 Compact

Har stått ut med detta i två år nu och stör mig lika mycket varje dag!
Länk

Många E36or (sedan/coupé) jag sett har sett bra ut med den vanliga "35/15"-sänkningen men de flesta Compact ser bara dumma ut pga. den avhuggna baken (arslet står upp och den har ingen "satt" feeling).
Visst, däck/skärmkant-diff är väl i princip lika fram och bak, vilket väl är den efterfrågade effekten (?)

Har varit i kontakt med stötdämparexperten och de har erbjudit sig att ta bort mellanlägg bak (av gummi antar jag) och då sänka baken c:a 10mm ytterligare. Men jag känner mig tveksam om det är tillräckligt och vill helst bara ha tag på en "lika mycket sänkt runtom-sats" typ 25-35mm. Ska nog ändå köra med 16" fälgar så nån monstersänkning känns inte nödvändig och sen tycker jag sänkningen mest orsakar tråkigheter på vintern och andra vilda körstilar och när man vill gena över trottoarer eller liknande.
Användbarhet är A och O för mig. Bor en E39 rakt över gatan som tog 1min på sig att komma upp till sin boendeparkering. Vrålsänkt för att passa 20" Alpina... Suck!

Så var köpa lika-sänkning-runtom fjädrar? Eller finns det m-teknik 35mm sänk runtom? Nån trodde BMW hade två varianter på sänkningar... en på 15mm och en på 35mm.

Tacksam för förslag!

Sen en annan fundering... När jag hämtade ut bilen efter montering av sänkfjädrar/Koni-dämpare så kändes styrningen lättare på nåt sätt, tappat känsla. Kan detta ha med sänkningsförhållandena att göra eller är det bara en effekt av sänkningen (fram?) i allmänhet?

MVH Johan (som ångrar att han inte slog till på en KW typ2 från början..)
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hej!

Jag vet inte vad du haft för leverantör som hjälpt dig välja grejor respektive hur mår alla gummibussningar i fram och bakvagn? Om inte bussningar mm mår bra så kommer bilen aldrig gå bra.

1. Väck med de hemska fjädrarna, det finns bara en kvalitativ sats som är rätt numer. Länk 35mm sänkning runtom, sportfjädrar med äkta SVENSK kvalitet. Passa även på att byta stötdämparna till bagagelúckan och huven samtidigt. Det kostar lite från Lesjöfors och gör att bilen känns som ny.

2. Rent smakmässigt enligt min smak(god smak i 08:)), väck med fälgarna och skaffa t ex M3 contur eller liknande med korrekt ET för compact. Sedan är det viktigt att ha kvalitativa däck, jag anbefaller Michelin PS2, de är gudomliga i vägkontakten.

3. Män med omtanke om bilens underrede och bakomvarandes front&vindruta monterar stänkskydd:)

Inte undra på att bilen inte beter sig som du önskar:)

Lycka till!
Mvh
Asken
Tack Asken

1. Jag har nu inhandlat Lesjöfors sportfjädrar ("Kilen Red") och monterat. De sänker exakt lika mycket som mina tidigare(Kilen "35/15mm") och när jag rengjort bakfjädrarna jag tagit av (från 35/15-satsen), så visade sig att det var EXAKT samma fjädrar som i nya satsen. Fram bytte jag inte fjädrar, då båda satserna påstås sänka 35mm fram och båda satserna ju är från samma tillverkare (Lesjöfors/Kilen). Så 2000kr rakt i sjön. Ska dock ringa Lesjöfors och fråga om de på allvar menar att detta skall vara 35mm sänkning runtom:
Länk
Och vill de inte hjälpa mig som kund som köpt två av deras värdelösa sänkningssatser för sammanlagt 3700kr så går jag väl bara till BMW och tjackar Original M-fjädrar för nu börjar jag ruttna rejält på eftermarknadsskräpet!
Köpte även stötdämpare från Lesjöfors ("Kilen") och det var helt klart bättre sug i dem! Dock var den till motorhuven för tjock, vilket resulterade i att plasthållaren för vindrutespolningens kablar SPRACK. Tejpade skiten och orkar inte ens åka tillbaka för att klaga. Nästa gång blir det helt enket att åka direkt till BMW och förhoppningsvis få delar som passar till ens BMW!

2. Ok nu inhandlade jag nya däck förra sommarn så det är bara ren förlust att sälja dessa nu. Har Dunlop Sport Maxx 225/45 fram och Kumho Ecsta SPT KU31 245/40 bak. Kan hålla med om att de ser väl stora ut på den lilla stackars Compacten men jag tycker samtidigt de skänker lite stil och klass till en i grunden hiskeligt ful bilmodell :) Sen är det alltid kul att ha en ovanlig fälg. Vad det gäller ET har jag dålig koll på vad som är "rätt" för Compacten. Dessa 17" fälgar har ET41 fram (225/45 på 7,5") och ET50 bak (245/40 på 8,5"). Fram ser det rent kosmetiskt bra ut tycker jag medans bak skulle man nog vilja ha ut dem typ 10mm iaf. Men det går ju att lösa med spacers.

3. Min bils underrede har rostskyddsbehandling och skadas knappast av ett par stenar... värre då när jag varit halvt nere i diken samt iskrapen i parkeringshus o liknande. Uppskattar att den har c:a 8cm markfrigång mitt under motorn, alltså vid skyddet för oljetråget. Måste vara i princip okörbart med sänkning på runt 60mm som många verkar ha fram, med tanke på att detta ska vara 35mm. Sen vad det gäller bakomvarandes vindrutor så har det för mig varit stenar från lastbilar som fått min vindruta på fall.
Dessutom är det så otroligt fult och gubbigt.

MVH Johan
Sm
511
Smajly
318D Touring -12
X3 2.0D Aut. -08
320 E46 Cab -01
Har du kollat på..

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.