AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.691

E39 520 2001 startar ej

St
8
Steffe_rejsa
318iS -90
320IK-88
P0174 Fuel trim too lean bank 2
P0171 too rich bank1
P1620 SBDS interactive codes

Detta är koderna jag får ut med obd2 programmet, Borgs bil i Vällingby tror på en kamaxelgivare men var sitter den (hyffsat ny på modellen tyvärr).

Efter att ha sökt på koderna så kan det ju även tyda på klent med soppa fram till railen, har inget soppatryck där heller.

Troliga orsaker, filtret soppapumpen eller någon givare på motorn?

mvh
Stefan Björklund
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Hej och välkommen. På realoem hittar du alla artiklar med original artikelnummer till din bil. På denna länk pos. 5 hittar du kamaxelgivaren. Jag har utgått från att du har 170hk motorn. Länk
Gå in från förstasidan så ser du hur enkelt du kan söka dig fram till rätt system. Du hittar även bränslesystemet om du skulle behöva.

AE
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
M54 har två kamaxelsensorer 5 och 18 och 18 som är till insugningskammen är den som mest frekvent gå sönder.
Normalt så ska bilen gå att starta och gå att köra om en kamaxelsensor ger upp, den lånar signal från vevaxelsensorn tex. men den går lite knackigt och tjuvstannar på tomgång mm.
P1620 BMW cod 123 är karakäristikgivaren till termostaten som ger felaktig signal signalen är för hög. Detta kan lura ev DME med fel temp och ge felblandnig också. Men det kan ju vara gamla lagrade koder ??.
Du gör börja med att kolla upp att bränslepumpen fungerar, se till att ha mera än 20 liter i tanken finns en internpump i tanken, är den felaktigt så stannar bilen när mätaren visar på ca 15 liter.
Det kan inte vara så att du, startat bilen flera ggr med med kall motor ?? och bara flyttat på den ??

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Hasso, du är guld värd på denna site. Du bjuder på mycket som folk normalt tar betalt för. Har alltid värderat högt i arbetslivet att jobba med folk med mer kunskaper än jag själv, vilket gör att man utvecklas. Har inte varit aktiv här särskilt länge, men du och Folke har jag stort förtroende för. Hade just för mig att det satt två givare och när man tänker efter är det väl ett måste för att vanos:en skall fungera. Naturligtvis bommade jag en på sprängskissen och naturligtvis den med högst felfrekvens :) Nåväl, ordningen återställd. (Bra statistikbank har du också att plocka ur.)
St
8
Steffe_rejsa
318iS -90
320IK-88
Den har hackat lite på långkörning men gick bra igen två veckor.
Nu stannade den bara och startar ej igen, ska kolla hur mycket bensin det är kvar.
Har inte omparkerat bilen, vilka fel ger många kallstarter utan uppvärming?

Tack Hasso för ett informativt svar.

När det nu finns en förpump, var sitter då huvudpumpen?

mvh
Stefan Björklund
Hasso menar säkert transferpumpen som fördelar bränslet mellan tankhalvorna. Över en viss nivå, 15-20 liter skvalpar det över ändå, men under denna så hjälper pumpen till.
Huvudpumpen sitter också inne i tanken, du hör tydligt om du står i ett tyst garage osv när du vrider på tändningen. Pumpen startar och bygger upp trycket under ett par sekunder, sen stannar den. När man sen startat motorn så startar den igen osv, men detta hör man aldrig.
Om du inte hör pumpen starta så vet du var problemet kan ligga, det kan vara själva pumpmotorn eller reläet till denna, detta sitter bak i skuffen över batteriet.

FP
St
8
Steffe_rejsa
318iS -90
320IK-88
Kollade soppamängden, halv tank.
Försökte rycka bort baksätesdynan för att komma fram till inspektionsluckan (hur lossar man dynan?)
Ska kolla och bygla relät.
Hör inget av pumpen nu iallafall, men bilen står ute.

mvh
Stefan Björklund
Du lyfter sätet i framkanten. Man får rycka till ordentligt.

FP
St
8
Steffe_rejsa
318iS -90
320IK-88
Nu är felet lokaliserat:
Bensinpumpen har skurit ihop på nåt sätt.
Men jag hittade inte reläna till pumpen, sitter 2st gröna ovanför batteriet och 2st svarta men det gick fram 12V oavsett vilket relä jag drog ur :conf

Är det samma bensinpump till denna modell (pierburg nummer, ska kolla i garaget senare) som andra, såg ju att Bilbutteriks (Biltema) har soppapumpar till olika nyare bilar, däremot var ju inte E39 omnänmd.

mvh
Stefan Björklund
St
8
Steffe_rejsa
318iS -90
320IK-88
Bensinpumpen bytt och allt verkar funka fint.
Dags att skaffa verkstadshandbok om det ska komma flera "småfel".
Lättmekat var det iallafall, originalslangklämmorna var ju ett skämt, billiga förmodligen.
Pumpen inhandlades på Mekonomen, 1195:-, vet ej om det var billigt eller ej men det var närmare hemmet.

Tack för all hjälp i tråden.

mvh
Stefan Björklund
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Soppapumpsreläet sitter bakom säkringarna i handsfacket på nyare E39 från -00 nångång.

///MVH Hasso
Länk
St
8
Steffe_rejsa
318iS -90
320IK-88
Kollade lite försynt på BMW-verkstan vad det skulle ha kostat.
Pump ca 2000:-
Arbetskostnad: ca 1300:-
Felsökning sa de inget om men jag räknar iskallt med ytterligare 1300:-

mvh
Stefan Björklund
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.