AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.119

Bättre ljud till e46a?

Hejsan!

tänkte höra med er lite om biljud.
Jag är trött på min bils orginal stereo. Har nå buisness stereo, vek bas , alltså inget tryck.

Det jag vill är att byta ut orginalstereon mot nån annan stereo(med mp3), och även sätta dit en baslåda eller så. Men frågan är, hur skall man gå till väga? Är det svårt att montera dit en baslåda+slutsteg/ny stereo , då allt är inbyggt på e46an? Och hur kan man byta ut stereon så att multiratten även funkar till den nya stereon? Går detta?

Vill inte ha värsting ljud, men lite mer tryck/bas vill man ju ha, och som sagt även mp3 är på önskelistan:)!

mvh!
Ma
309
Majid
320dA Touring -10
1. Byt ut Hu mot en spelar som Nakamichi, mycket lämpligt för BMW belysning och det låter jävligt bra från dem. Nakamichi är känt för att vara bland dem bästa cdspelaren.CD300i har en mp3 funktion. Enkelstilren och mycke ljudkalite
www.dbakuten.se

Försök hitta ett par 5.25 element som inte är för djupa. Framsystem kit, om du inte är audiofiler, vilket jag tror med 99% att du inte, så kan du för lätsamhetens skulle montera diskanterna i A-stolpen där diskanterna på orginal system sitter, allså ut med det gamla och in med nya element.

ska du ha fram o bakhögtalare så skaffa en redig 4kanalare, ska du bara ha framsystem kika på 2ch steg.

Vill du kompletera med en subbas, så räcker det säkert med en 10.a eller 12.a. 10ans karaktär är mer attackbas som lämpas för techno/trance osv. 12.an mest djupbas, sen kan man spekulera och diskutera detta fenomen, vissa hävdar att 10an okså kan spela djupt osv osv. Men för att vara mer korrekt så är det baslådan som avgör hur basen spelar, djupt eller stumt.

viktigt att du hittar rätt steg till rätt bas, allså impedans effekt och att du drar rätt, samt att du bör se över ditt batteri eller ev kondensator. Man brukar säga att man ska lägga dubbelt så mycket pengar på steget än basen.

glöm inte att du måste ha distansringar till dina 5" element.

Lycka!

Ma
309
Majid
320dA Touring -10
Har du batteriet bak, så underlättar bilstereo byggandet grymt mycket.
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Många av Alpines maskiner ger möjlighet att justera volymen via knapparna på ratten, du behöver en kabel som finns att köpa som extra tillbehör. Själv har jag en alpine som jag köpte i höstas och rekommenderar varmt dem.

Ett BRA framsystem! Finns hur mkt som helst, dls, infinity, jl audio, focal osv är bra grejer, särsklit deras dyrare modeller.

En baslåda, som spelar genom det bakre armstödet (skisack). Täta lådan så allt tryck kommer ut i bilen, om det rör sig om en basreflexlåda så ska porten spela in i kupén.

För detta rekommenderas ett bra 4 kanals steg som du bryggar 2 av de 4 kanalerna till baslådan och kör framsystemet på resterande 2 kanaler. Som rearfill kan du ha kvar orginalhögtalarna, drivna direkt på din nya HU, men ställ ner dem lite och tipset är att endast använda dem som rearfill, för ev passagerar bak.

Även ett 3 kanals steg som DLS A5 fungerar för denna konfiguration, kör själv med ett sådant steg och är väldigt nöjd!
Ja ni kom med massa bra tips ser jag. Men får jag fråga vad priset ligger ungefär?.. Alpine har jag för mig ska vara...jävlig dyrt?..
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Nej, inte nödvändigtvis!

Finns ju instegsmodeller från dryga tusenlappen och uppåt. En hyffsat bra maskin får du nog för ca 3000 kr. Sen framsystem kan du räkna ca 3000 kr där också. För bra grejer, eller ja det är ju relativt förstås men säg helt ok saker.

Slutsteg och baslåda, ett bra 4 kanalssteg eller en 3 kanalare, skulle nog säga minst 2-3 tusen där också, minimi. Basen ligger väl i den klassen också, beroende på hur du ska göra med själva byggandet av lådan men satsa hellre på ett bra steg och framsystem och en t.ex. 12" bas som du kan driva fullt ut. En dyr bas brukar kräver i många fall mkt effekt för att komma till sin rätt.

Hur mkt hade du tänkt lägga ut på ljudet? Att inte glömma är kablaget, säkringar och även kolla (ev köpa) att du har ett friskt batteri.
Mr
606
Mr Shhh
318i E46
Boxster S
Jag har ett 5.25"-system (tvåvägshögtalare) Infinity reference i originalkartong, passar rakt av till framdörrarna i E46, aldrig använda, nypris 1800, samt ett fyrkanals steg DLS ca40 (nypris 2700) som tjänat troget i min bil som nu ska säljas. Steget har verkligen gjort susen för ljudet, framhögtalarna har jag inte hunnit testa. Rubbet hade jag tänkt sälja för ca 2000.
Är du intresserad så skicka ett mail till robertselvaag@hotmail.com.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Till att börja med, clean montering är det viktigt för dig?

Du kan köpa en begagnad Professional Stereo på Ebay.de och komplettera med en IPOD/MP-3 anslutning separat. Sedan även finns en BMW original Sound Modul, den ger riktigt fint tryck med nya förstärkare och hgt.

Gissar kostnad mellan 4-10kkr beroende på vad du gör i fallet ovan. Då kan du även använda den inbyggda fjärren i ratten:)

Vill du riva allt och installera eftermarknadsgrejor finns det gott om experter här på forumet.

Lycka till!
Asken

A man that tries to listen twice as much as he speaks is learing to listen well.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.