|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag funderar på att köpa en 518 E34. Behovet av en nyare större bil har blivit stort men det är lite trångt i plånboken. Har tittat på olika annonser på nätet och det enda jag kan tänka mig i dagsläget är en 518 från 1995-96. Min tankegång är sådan: det är fortfarande BMW (vill ej byta till Ford) även om motorn är svag, man har kamkedjan istället för rem, försäkringen och skatten är lägre än på exempelvis 520, prisvärd. Vad tycker Ni som har erfarenhet av E34? Vilka nackdelar har denna modell? Alla svar är av stort intresse. | |
| Har kört ett antal mil i exets 518i -95 nu och den är hur skön som helst! Ena elhissen har gett upp samt att den går lite dumt precis vid startögonblicket, annars helt underbar bil! Köp! | |
|
Tack för svaret, Men hur är motorn? Har du M43? Finns det missljud? Hur många HK? |
|
| Är det verkligen nån skillnad på försäkringskostnad på en 518 och en 520?? Jag har svårt att tro att det kan bli så värst mycket billigare än min 520 vilken bil man än har... | |
| Och, förresten, skatten?? Den baseras ju endast på tjänstevikt, det borde inte heller skilja något nämnvärt... | |
| Ja, hon har M43 med kamkedja, den går jättefint och tyst. Man kan föra en vanlig konversation när mätaren står straxt över 110-strecket, väldigt imponerad faktiskt! Pigg också, trodde inte det men se på fan, inte så illa pinkat ändå från en slö 1.8L motor på 115 hästar! Eller slö... tja det beror ju vad man jämför med! (Kör supra annars) | |
|
Det är en mycket bra bil måste jag säga! Motorn har 115 hästkrafter och pumpar ut 165 Nm, vilket gör den svagare än 520i. Men 518i M43 har något bättre motorkaraktär än 520i som annars kan upplevas som något ettrig tycker jag. Jämn fördelning av vridmomentet gör att bilen faktiskt blir väldigt körbar även om motoreffekten ser väldigt blygsam ut på pappret. Men M43 är en mycket slitstark och lyckad motor, en riktigt arbetshäst. Ser man bara till att sköta servicen, ja då rullar de motorerna riktigt långt. Billig att äga och tanka. Jag betalar 3600 kr /år för halvförsäkring och då är jag 27 år, bor i Göteborg och har bilen ståendes på gatan. Förteckning över tankningar och förbrukningar finns om du är intresserad. Men totalsnittet över ca 500 mils körning, ligger på 0.90 l/mil. Lägsta förbrukning = 0.81 l/mil, högsta förbrukning = 0.96 l/mil. Köper du en bil från 95 eller 96 som är svensksåld, så ingår executivepaketet, vilket gör att bilen faktiskt blir väldigt välutrustad med tanke på att det bara är en 518i, vilket gör ägandet roligt. Annars är E34, en mycket komfortabel, tyst och för sin ålder en mycket säker bil att färdas i, köper man dessutom en Touring, ja då blir den till och med utomordentlig rymlig också. Rekommenderas varmt! Jag är mycket nöjd med min 518i, fastän jag ägde en BMW 750i innan. ;-) __ Bilblogg: Länk |
|
|
Tack för alla inlägg, speciellt för Mugges svar. Det känns så som jag är på rätt väg. Det är bara att avvakta och vänta på att en bra bil kommer att dyka upp. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.