AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
940

Etanol (E85) och ryckig automat

Visa användare
778
BMW-beroende
535D touring -05
745ia Highline -86
MB ML400Cdi -01
X3 3,0SD -07
320D -07
Touareg V10Tdi -05
Tänkte höra med forumet om mina erfarenheter senaste veckan. Tankade i 20 liter E85 i 750ial E32 när jag redan hade 10-15 liter bensin kvar och fyllde på med 30 liter bensin. Alltså 40-45 l bensin och 20 liter E85. Jag har i huvudsak efter att ha kört upp tanken inte märkt mycket skillnad frånsett följande.

En smula klenare vid belastning men framförallt att automaten rycker vid iläggandet av växlar, mest på de lägre växlarna. Kan det bli ett annat förhållande av motor-automat med E85 drä det krävs en smula mer gas innan/vid växlingar?

Kan bränslifiltret behöva bytas ut då det inte är bytt av mig än och detta då E85 kräver högre bränsletryck och ett gammalt halvtäppt filter bromsar tillförseln lite?

Spåna lite kring detta för det kan inte vara en slump att automaten rycker helt plötsligt efter att ha växlat perfekt innan.

Eg
86
Egon84
535iA -92
Behöver inte vara en bidragande orsak till ditt problem men etanolen löser upp avlagringar mycket mer effektivt än bensin, och sätter då igen soppafiltret snabbare på en gammal bil. Så har du inte bytt soppafiltret så skadar det nog inte iaf.
Vantage
"BMW-beroende"
745ia Highline -86
533i E28 -83
M5 E28 -87
750IAL Highline E32 -94
Alpina B12 5.0 E32 -91
528i E12 -80
745ia Highline -86
745ia Executive -82
2002 tii -73
3.3 Lia -75

IMPONERANDE samling där ;-)))))
Du måste haft en lycklig barndom hehehehehe

Vantage
To
39
Torbjörn S Larsson
730iL -90 calypsorot
740iA -95 calypsorot
Kompisen började köra med något liknande på sin gamla SAAB och hade också ryckningar i motorn på första tanken etanolblandning. Växellådan kan ju inte påverkas så det måste vara motorn som går ojämnare i början och påverkar måtorgången/växlingen
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Jag TROR att växellådan får en lastsignal från motorn som är beroende på bla gasspjällets läge. Det kanske går att få automaten att börja om från noll om man tar bort batteriet en stund så den glömmer alla inlärda inställningar och börjar om från början?

/Mats J
Visa användare
778
BMW-beroende
535D touring -05
745ia Highline -86
MB ML400Cdi -01
X3 3,0SD -07
320D -07
Touareg V10Tdi -05
Vantage: Nja, normal uppväxt men hårt arbete och stort intresse! :)

Jag är lite inne på Mats J teori, att när gaspedalen trycks djupare mot mattan (vilket behövs med etanolen) tror automaten att mer effekt levereras från motorn än vad som egentligen är fallet och växlar till hårdare för att motkompensera.

Upptäckte också att motorn dragit ett par mm olja på stickan, något den aldrig gjort tidigare. Antingen är det etanolen som gör förbränningsutrymmena varmare och oljan förbukas/förbränns mer eller så går etanolen "ned" i motorn lättare än bensin och avdunstar sedan. Eller så kanske oljan förbränns lättare med etanol.

Nu har jag bara kört 50 mil med etanol, idag tankade jag 95 igen så någon skada tror och hoppas jag inte det kan ha blivit. Märkbart piggare :)

mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Det är korrekt som Mats J säger att gaspedalläget (i förhållande till varvtal och hastighet) bestämmer motorlast som i sin tur bestämmer hur hårt lådan ska växla. Mer motorlast -> hårdare och snabbare växling.

molle
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.