AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.161

Min E38 är inte kursstabil :(

CK
269
CKamondi
740iA -95
Tycker att min bil är väldigt spårkänslig och så kan den göra lite konstiga manövrar ibland. När jag bromsar från 5 km/h till stillastående så knakar det lite i framvagnen vilket gör att jag misstänker stabilisatorstagen. Även när jag åker över brunnslock och dyl så kluckar det om bakdämparna (misstänker något stag där också).. Hur kontrollerar jag detta på enklast sätt? Kan det vara stabilisatorstagen? Vad kan det vara bak? Fjäderbenslagringarna?

Mvh Christian
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Vad har du för fälgar och däck? Märke och storlek? Mönsterdjup? Allt utöver standarddimension och bredd sliter grymt på all upphängning.

För övrig kontroll, rucka på däcken i ovankant och känna om något känns glapp.

Tryck ned varje skärm i botten av fjädringen. Släpp sedan greppet. Bilen skall stumt fjädra tillbaka om allt är korrekt.

Ljudet bakifrån borde vara de sk knarrstagen. Kostar ca 2kkr per sida vill jag minnas när en bekant genomförde operationen för många år sedan.
Mvh
Asken

A man that tries to listen twice as much as he speaks is learing to listen well.
Paap Reeder
... jag drog åt min snäcka ca 10- grader på insex-nyckelns skaft ... bidde en stridsvagn.

MVH /// Paap R
CK
269
CKamondi
740iA -95
Alpina-fälgar med nya Hankook S1 Evo däck, fram och bakvagn inställda sedan en månad. 265/235. Ska ta en titt på det när jag är bakis imorgon!

Hur ser dessa knarrstag ut? Bild?

Mvh Christian
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Vanliga felkällor i bakvagnen på e38 är yttre nedre kulleden samt den övre bakre (plåt)länkarmen se: Länk

Framvagnen brukar ha flera diffusa felkällor som tillsammans ger oönskade egenskaper. Det enkla säkra rådet är att byta allt.
Länk

Knarrande ljud brukar som sagt komma från pendelstagen/"Knarrstagen" mellan kränghämmare och fjäderben. Även styrlederna kan kärva och ge liknande ljud. Spårkänsligheten kan givetvis också komma från felkällor i bakvagnen, men de vanligaste orsakerna fram är bussningarna i tryckstagen/casterstagen, (de som är gjorda av stål och pekar snett bakåt). samt hjälpstyrarmens bussning. Är den dålig vill höger framhjul inte riktigt följa med rattens rörelser.
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Ops, det skulle vara denna Länk för framvagnen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.