AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
1.606

Behöver synpunkter vid import av en 330d!

Gu
124
Guebo
330d Touring -04
Hej!

Har länge och väl sökt efter en 330d här på hemmamarknaden, men många är tyvärr skruvade och många uppfyller inte de krav jag har. Vill helst ha en med M-paket, helskinn och navigator.

Jag har hittat två stycken i Tyskland varav denna Länk ej har skinnstolar men dock 4-hjulsdrift och lågt miltal (om det nu stämmer)

Den andra Länk har gått längre men har skinnstolar och dessutom elektriska stolar.

Jag vet inte vilken man skall gå på och vad man skall göra avkall på, kanske något förslag?

Jag har ringt med gamla knaggliga tyska-kunskaper och förhört mig lite. Inget verkar skumt vid första kontakten. Skall givetvis begära faxad kopia på brief och servicebok vid en andra kontakt.

Priserna ligger kanske inte bland de lägsta men jag betalar hellre och får det jag vill ha. Semestern börjar på måndag och jag hade tänkt att åka till Tyskland för bilköp inom det snaraste.

Vill gärna ha synpunkter!
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Bäste Guebo!
Jag utgår ifrån att du noga har studerat Begagnatguiden samt Importguiden till vänster i menyn för du verkar påläst om sanningen angående dagens hemmamarknad.

Såsom den kvalitativa bilköparen använder du Autoscout, det glädjer mig.

Min magkänsla säger den andra, just pga "schinn" samt elstolar. Fiffiga uppfinningar. 4-hjulsdriften gör att bilen drar ca 1l/100km mer än utan så behöver du den verkligen?

Min starka rekommendation är att du skriver ett hövligt ebrev på engelska och ursäktar att du inte är duktig på tyska.

Det förstår många tyskar och uppskattar konversation. Hövlighet och korrekthet står högt på en tysks dagordning samt mentalitet.

Är säljaren inte tysk av ursprunget kan det inte vara lika lätt som ovan, då det är min mångåriga erfarenhet.

Sedan sist men inte minst. Ha inte bråttom, det är då man missar själva känslan.

Kika även på 320d. Den motorn är gravt underskattad och du får en 04/05a för samma pengar samt mycket lägre driftskostnad samt skatt!

Lycka till!
Asken
Gu
124
Guebo
330d Touring -04
Hej Asken!

Tackar ödmjukast för ditt svar!

Vi verkar vara väldigt överens. Jo jag har studerat importguiden till punkt och pricka. Lärt mig en hel del via detta forum, men det är långt innan jag kan kalla mig expert. Jag är själv inne på den andra också.

Jag har pratat med bägge säljarna och ingen av dem pratade engelska så jag förklarade att min tyska är väldigt dålig, men att vi kunde försöka ändå. Fick intrycket av bägge att de visade stor respekt och uppskattning till trots.

Bägge är av tyskt ursprung, fick intrycket av att den senare var en riktig urtyskt som hade vårdat sin bil ömt och förvarat den i garage.

Jag har inte haft bråttom utan sökt en sådan bil i ungefär ett halvt år nu. Men sedan kan man inte heller vela för mycket när rätt bil dyker upp för då kan affären glida en ur händerna. Dock skall allt inspekteras noga både hemma och på plats innan det blir köp.

320d är också en fin bil, men när man är förälskad så är det svårt att snegla åt annat håll!

Kom gärna med fler synpunkter både från dig Asken och alla andra som kan tänkas ha några idéer!
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Då så karl, vad tvekar du på, köp nr 2 och sänd en handpenning så karln på andra änden fattar att du är seriös.
Be om IBAN-kontonummer samt SWIFT-adress.
Mvh
Asken
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Den har dessutom klockrena Bluetooth HFen, den eventuellt kommande lagen om krav på fastmonterad telefon för att få tala under färd är pricken över i:et för den vagnen.

Du behöver inte några fler argument från forumet, du behöver en flaska *censurerat ord* och en spark i baken så bilen blir din:)
Mvh
Asken
Gu
124
Guebo
330d Touring -04
Hej Asken!

Tack för svar och humoristiska inlägg. På torsdag bär det av till Tyskland och om allt ser bra ut blir det bilköp!
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Åk helst inte på en torsdag, jag gissar på att du är framme på fredag och sedan ska du leta upp bilen och det kan ta tid. Vilket gör att du inte kanske kan få dina exportskyltar i tid och då måste du stanna där hela helgen.

Själv köpte jag en SLK i november och kan säga att det hade inte varit lätt om han jag köpte bilen av kunde engelska. Det är rätt så krångligt när man ska registrera bilen på sig själv i tyskland och skaffa exportskyltar. Som sagt, jag hade tur att killen kunde engelska "nästan" flytande. Och jag behövde inte lägga ut några pengar iförväg heller, jag snackade ner priset redan i Sverige i telefon och fick bilen 12000:- billigare än vad han hade begärt men då sade han till mig inte det minsta snack om pris-sänkning när du kommer hit.

Tog tåget till Hamburg, tog in på hotell. Ringde killen och sade att jag är där (då var han i Frankrike på möte och skulle flyga hem på kvällen, det visste jag redan, han berättade det i telefon innan jag åkte). Dagen efter tog jag taxi till hans kontor och han hjälpte mig med resten. Hur smidig som helst.

Lycka till! :)

Gu
124
Guebo
330d Touring -04
Hej Grodan och alla andra!

Tack för omtanke och råd. Men denna trippen är faktiskt ganska så välplanerad. Flyger ner till Zurich och landar kl. 10.00, taxi till säljaren (ca 50 km) i tyskland. Ägaren lämnar sitt jobb när jag ringer från taxin och är då 45 min från hans hus. Torsdag har jag valt p.g.a. att zulassungstelle har kvällsöppet.
Är bilen i det skick jag vill att den skall vara kör jag hem samma dag.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Killar med koll flyger billigt med swiss och köper bmw eller gör ett klipp då cabsäsongen är över men kollar inte allt, det sensmoralen med tråden:) lycka till! Asken
Gu
124
Guebo
330d Touring -04
Så där ja!

Då är man en lycklig ägare till en BMW 330d -04. En ägare, uppkollad historik. Zullassungsställe gick kvickt och lätt, ca en halvtimme av en kvinna som kunde svenska och var väldigt trevlig och behjälplig. Döm om min förvåning när hon bakom luckan helt plötsligt började tala svenska med mig. Hon var lite pinnig när de andra anställda på zullasungsstelle imponerades. Kvinnan hade vänner i norrland och det var därför hon kunde svenska.

Körde hem bilen igår natt och var hemma i morse vid halv åtta tiden.
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06

Sjukt, tittade just på tråden och då hade det inte hänt nåt, gick tillbaka till senaste inlägg, så skriver du att du har köpt bilen. :)

Grattis.
Gu
124
Guebo
330d Touring -04
Tackar tackar!

Fick tag på precis vad jag letade efter!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.