|
|
|
|---|---|
|
har precis gjort skivbyten fram och bak på bettan trodde hon skulle bli nöjd me lik förbannat ska hon darra när jag bromsar in från hög fart, tror ej att det har med bromsarna att göra längre eftersom skakningarna kommer när jag bromsar lätt, trycker jag hårt så skakar det inte. Undrar verkligen vad det kan vara för fel då , besiktad utan anmärkning för 3 veckor sen, kan det vara nåt stag i framvangnen eller nåt liknande?????? bilen är en 523ia touring 2000 har rullat 14000mil | |
|
Har exakt samma grej. Alltid vid inbromsning vid hög fart och alltid när jag bromsar lätt. Bromsar jag till hårt och bestämt - inga skakningar. Vid låg fart skakar det inget, men jag kan uppleva ett lätt ryck i ratten. Konstigt nog blev det värre efter Inspektion II av någon anledning. Kan det vara så att en kolv tar före den andre pga skärv eller bara att skivorna är olika tjocka? Det skulle ju förklara varför det försvinner när man bromsar hårt? |
|
|
tror inte det har med kolvarna att göra men tror att nåt stag har passerat bäst före datum men vet inte vilket eller vilka, tänkte höra med andra vad de har för erfarenheter av dettta problem, vi är nog inte ensamma om detta..... |
|
|
Jag hade liknande problem på min E34 och det orsakades av casterstagen glappade. Känslan var att framhjulen "vobblade" när man bromsade lagom hårt. |
|
|
vad kostar att byta dessa? kan man göra detta själv utan att vara mekaniker? |
|
|
Det jobbiga med såna här problem är att det kan finnas väldigt många orsaker verkar det som. Och forumet är överfyllt av olika förslag. Frågar man nån verkstad-gubbe så får man olika svar. Och det är dyrt att byta enligt allas förslag. Men, det viktiga här är: 1) Det är inte skivorna (i ditt fall, du har ju bytt dom nyss) 2) Vibrerar BARA vid inbromsning och BARA vid lätt inbromsning 3) Vibrerar EJ vid hård inbromsning Med hjälp av dessa 3 punkter borde väl ändå någon erfaren bilkunnig person kunna ringa in problemet? |
|
|
bara för att skivorna är bytte betyder det ju inte att det är bra så att säga? kan väl vara skeva nav som skivan ligger imot också, skivor och nav bör mätas för att vara på säkra sidan. |
|
|
Men om skivorna är skeva så borde det väl vibrera som satan om man bromsar hårt? Eller? På min bil är det liksom som om något lägger sig till rätta när jag bromsar rejält. |
|
|
hur ser dessa casterstag ut? finns det nån bild på denna? |
|
|
Låter exakt som min bil, men jag har skakningar i ratten när jag ligger mellan 96-100 kmh. Det finns ju hur många inlägg och lösningar som helst på forumet. Jag lutar åt Casterstagen, då tex oljämna däck eller skivor borde märkas i andra hastigheter och inbromsningar. Någon som vet en pålitlig mekaniker som kan byta dem för en rimlig summa? |
|
|
Här kan ni läsa mer om casterstaget/övre länkarmen. Finns även länk till bilder på hur det ser ut på E34. Länk |
|
|
håller med det borde vara något annat. Trots min blygsamma kunskap om bilar så skulle jag vilja påstå att ojämna skivor borde ge vibbar när man inte bromsar, vilket inte är fallet med min bil. Har haft bilen uppe i 180 utan vibrationer. Hur kan man köra så fort med skeva bromsskivor utan att det vibbar? Undrar oxå vart dom där casterstagen sitter och hur dom ser ut. Men framför allt, vad kostar det? |
|
| ok tack lexcom du var lite snabbare än mig med inlägget där | |
|
det finns ju både övre och undre länk arm hur vet man vilken man ska byta`? |
|
| Sök på casterstag hos waarwest Länk så ser du hur dom ser ut. | |
| Jag har inte skakningar men tycker att ratten vrider sig åt vänster vid inbromsningar i lägre farter, åtminstone ibland i kombination när man bromsar lite hårdare. Vad kan detta bero på? | |
| hade samma problem på min. bytte casterstag men hjälpte inte. det visade sig att styrsnäckan var glapp. man sänker bilen , har breda däck och ratta stilla stående då tar styrsnäckan stryk. justerade min igår och problemet försvann. | |
|
ska man behöva byta alla fyra länkarmar om man ska vara säker på att skakningarna försvinner eller kan man se det om man tittar under bilen |
|
| Vanligtvis brukar det vara dom såkallade främre/undre casterstagen (dom krokiga) som ger upphov till vibrationer | |
|
Alefors: Hur justerar man styrsnäckan? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.