AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.056

trögstartad e30 320ik

Visa användare
37
suzzu
325i - 92
hej!
Min 320 är väldigt trögstartad när den är varm. När den är kall så är det inga problem men om man har kört den för ca 2 timmar sen eller om solen har stått på hela dagen så får jag starta två gånger och startmotor får jobba ( och får pumpa på gasen). Har bytt tempgivaren men ingen skilland..
har någon annan haft detta problemet eller någon som vet vad felet kan va??
Är väldigt tacksam för svar!!

" Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på "
NF
440
NFd
325im -87
Jag vill minnas att det felet är typiskt för klen tändning, kanske
dåliga tändkabeländar.

Nisse
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Min är likadan, min 318E30-88 alltså och det beror på att kolkanistern är trasig, dvs den lilla metallburk som sitter på torpedväggen och tar hand om bensinångorna=aktivt kolfilter.

Desto varmare ute och desto varmare motor ger mer ångor = mer trögstartad.

Skulle tändkablarna vara dåliga skulle problemet alltid finnas, dvs också vintertid då bilen är kall. För när bilen står ute vid -15 tex hoppar den väl igång direkt?, det gör min iallafall!!
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Alternativt är dåliga spridare, men det gäller endast vid varm motor och inte om bilen stått i solen. Dåliga spridare bör märkas då dte oftast luktar bensin från motorn vid avstängd bil.
Visa användare
37
suzzu
325i - 92
oki, ska kolla det..är det dyrt sånt kolkanister??svårt att komma åt??
någon sa att det kan vara fördelarlocken som är kasst, stiftet där inne..
kan det stämma??det är ju inget roligt att plocka av så det gör man helst inte bara sådär..
ja den startar direkt när det är kallt ute..och det luktar inte bensin heller..men är tacksam för all hjälp.

FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Ny kolkanister = 450kr på BMW!!
Visa användare
37
suzzu
325i - 92
hej!
har kollat upp min kolkanist nu men den ser hel ut så någon annan som har kanske ett förslag som vad är fel??

Da
57
Danne_02a
m535i -87
1502 -77
ja har tvärt om med min, svårstartad kall (stått ett tag) vad kan det bero på, kan oxå få lite bensin lukt när jag kört en runda (bara lite svagt för att sen försvinna..)???

Mvh Danne
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Danne_02a, dåliga spridare / spridartätningar som gör att trycket försämras lite pga att lite bensin läcker ut därmed bensinlukt om motorn när man kört med den samt trögstartad speciellt då det är kallt då man får jobba med starten för att bygga upp ett tryck.

(Går att kontrollera spridarnas funktioner, men lite bökigt då man måste ta loss dem och lägga i mätglas och dra på starten.) Förmodligen tätningarna.

Alternativt trasig defekt tempgivare (blå kontakt in i insuget på vänster sida om motorn, denna är en klassiker och brukar gå sönder, kostar bara några futtiga 100-lappar på BMW och lönar sig att byta då den går sönder förr eller senare i vilket fall som helst, dock bökig att byta pga utrymmesskäl.

Du kan mäta ohmtalet på den, skall variera stort mellan kall och varm motor, kommer ej ihåg riktigt men 2.7-3.1 Kilo ohm i kallt tillstånd och ca270
Ohm med kall motor.
Da
57
Danne_02a
m535i -87
1502 -77
Okej ska kolla upp det där du säger FRIFART..
Va ute å titta lite närmare på bränsle slangar kring motor, filter och pump, tror det e dax för lite nytt där oxå..

Men som sagt stort tack för snabbt svar..

Mvh Daniel
Visa användare
37
suzzu
325i - 92
ingen annan som har något förslag??

Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
soppa filltret har jag varit med om.så det är inte helt omöjligt att det är så med din.till att börja med...
Ku
118
KuLLeN
325iM Coupe -89
320ik Coupe -87
FRIFART: är det tempgivaren i termostathuset du menar?
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Tempgivaren sitter under insuget på vänster sida, en blå kontakt på min 318M40-88 iallafall, borde vara likadant på 320-88 tycker jag?
Ku
118
KuLLeN
325iM Coupe -89
320ik Coupe -87
helt rätt men givaren går in i termostathuset och känner av kylvattnet, inte in i insuget ;)
Visa användare
37
suzzu
325i - 92
hej!
ja den har jag bytt, men det blev ingen förbättring..

Ku
118
KuLLeN
325iM Coupe -89
320ik Coupe -87
har du tillräckligt med kylarvatten och ordentligt luftat? om givaren inte når vattnet får du inte korrekt värde.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.