|
|
|
|---|---|
| Jag har inte åkt i någon av e46. Hur stor skillnad är det i komfort och ljudisolering mellan 325 e36 och e46 325? Vill helst köpa 325, så det är därför jag vill helst ha info om skillnaden på dom. | |
|
Ljudisoleringen bättrei E46 är , men i både E36 och E46 kan bullernivån öka påtagligt om man väljer olämpliga däck. Det verkar också skilja mellan coupé och sedan i E46, där sedanen är något tystare. |
|
| Här blev det knasigt i första meningen, det skall givetvis stå "Ljudisoleringen är bättre i E46". | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
E36=papplåda, E46 sedan bra komfort, coupe vindbrus runt fönstren mest irriterande, speciellt vid starkt blåsväder.Men allt beroende på vad man är van vid och jämnför med. I jämnföresle med min Seat Arosa är E36 rena lyxbilen, men i jämförelse med en E39 står den sig tyvärr som "papplåda" ///MVH Hasso Länk |
| Har iofs inte åkt i många e46 men de jag åkt har haft mkt sämre komfort vad gäller ljudisolering än i min gamla e36:a. Kanske ligger lite psykiskt då jag tycker min bil är den bästa i hela världen :) | |
|
Har du ekonomi till att köpa en e46 så är de klart du ska köpa en sån,bättre i dom flesta avseenden än va e36 är...även om de inte är några enorma skillnader. E46 är modernare helt enkelt. Fast e36 klarar sig yppligt som bruksbil den med,man får mycket bil för pengarna...jag valde e36 i stället för e46 bara för att man e så sjukt prylgalen å måste ha en massa andra saker :) |
|
| Köpte idag en underbar Bmw 325 från 1993 e36, i fint skick för bara 25000. Köpte den av en trevlig mekaniker som sålde den på grund av att han skall flytta till Grekland. Komfort och ljudisolering är helt ok. Finns inget att klaga på. Den ljuva sången från sexan tycker jag bäst om på bilen:). | |
|
Jag tror att E36 blev tystare med åren. I alla fall så upplevde jag min -98 mycket tystare är min -92. Jag växlade mycket mellan E36 320i -98 och E46 320d -03 ett tag, och dessa upplevde jag som helt likvärdiga vad gäller ljudnivå. Båda var av sedan-modell. |
|
|
Man kan tycka att det vore självklart att E46 är en "skönare" bil eftersom den är nyare och att utvecklingen går framåt. Rent komfortmässigt är säkerligen E46 vassare vilket vore skit annars kan man tycka! Ur körglädjesynpunkt har jag läst om en del motorjournalister/tester där E36 föredragits framför sin efterträdare vad gäller ren körglädje oberoende av modell. Inte så konstigt kanske då det i de flesta fal av nya bilar trollas bort mkt av känslan av att vara ett med bilen. Tex obefintlighet av "o"ljud, knirr och knarr. Har kört en hel del både nya och äldre bilar där jag ofta upplevt de äldre som bra mkt roligare. Nya bilar är ofta som att sitta i en skön TV-soffa där inte det minsta tecken på att det faktiskt är en bil man sitter i visas. Allt ska va så tyst och komfortabelt som möjligt vilket jag själv inte värdesätter det minsta. Alla hjälpmedle som antisladd, antispinn mm mm är ju givetvis en kanongrej och har troligtvis hjälpt många i svåra situationer vilket är helt fantastiskt, men inte blir bilkörningen roligare för det. Tur är att många av dessa system kan kopplas ur för dem som så önskas. Nackdelen är att alla finesser, elektronik, ljuddämpande medel mm väger kilo vilket aldrig kan göra körglädjen i sig en tjänst. För mig vore valet självklart att välja E46 för komfortens och utseendets skull, på det stora hela säkert en bättre bil E36 har fördelen att ändå leverera ganska bra komfort, körglädje till ett mkt bra pris såvida man väljer rätt objekt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.