AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.196

Exide X-treme 77Ah i en 318 03:a

Ma
309
Majid
320dA Touring -10
Frågan är alltså jag får plats med en 77Ah Exide Extreme batteri i batterihållaren under huven? Just nu sitter de Orginal 70A.

Mekonomen söker upp produkter via regnr och då rekomenderades 55-66Ah
Allså LxBxH 242 175 190

Exide X-treme batteri. Jag vill helst ha 77Ah, matar effekt på ca 1.5Kw i stereoanläggningen

Mätte under batterihyllan fick siffrorna:
300mm längd. Bredd och höjd fanns de många cm tillgodo.

teoretiskt borde de funka med ett 77Ah Exide batteri på LxBx H278 175 190.

eller är det annat som jag måste tänka på?
Lite tips och saker att tänka på:
Just 70 eller 77Ah spelar nog mindre roll, mera viktigt är vilken effekt generatorn ger. Säg att bilens egna system, lyse osv förbrukar 300-500W och att batteriet alltid skall hållas laddat, då går ekvationen inte ihop om man försöker ta ut kanske 2000W för stereon, om än momentant.
Nu kanske siffrorna 1,5kW är något friserade men med förluster pga verkningsgrad och värme mm så skulle ändå du behöva minst 1kW till stereon kanske totalt 2kW för att även klara bilen i övrigt, laddning osv. Det betyder isf en generator på minst 150A vilket det knappast sitter i en 318.
Vad jag vill belysa är att om man dimensionerar anläggningen så att batteriet inte hela tiden laddas upp så spelar det mindre roll om det är på 70 eller 100Ah, det blir bara frågan om någon/några timmars längre tid innan batteriet är urladdat, tyvärr.
Du kan iofs testa och hjälpladda på nätterna men ett batteri som inte hålls väl laddat får alltid kort livslängd.

FP
Ma
309
Majid
320dA Touring -10
Kommer att spela bilstereo med motor igång, Exide Xtreme är ett djupladdningsbatteri som är lämpat för bilstereo. Min generator är frisk och ger ut 110Ah. Det exakt antalet watt i hela bilen fördelas till 1.3kw uteffekt bilstereo. Jordar rätt, drar bra kablar. Kompletteras med ett Audison 1.3F kvalite kondensator, som tillförser basarna ström som batteriet inte hinner leverera allså basattacker etc.

Har koll på det där, dock finns det en skillnad mellan 64 och 77ah batteri, hur mycket eller om det är märkbart vet jag inte alls. Men jag föredrar ett större batteri, för att få ström ut till bilstereon krävs ström in. Prioterar strömbiten dock till en rimligt nivå, så att slitstarkt djuppladningsbatteri söker jag efter, Exide/tudor/tech, vet jag börjar bli poppis inom bilstereo sammanhanget. Får jag plats med 77Ah i min batterihylla så tänker jag slå till på det.

Sen finns det Ctek laddare osv. Men det är en annan femma.
Ma
309
Majid
320dA Touring -10
Varför ska jag behöva ha 1kw extra?
OK. Om vi säger att du tar ut 1,3kW ur stereons slutsteg, och om dessa har 70% totalverkningsgrad (högt räknat) så måste du tillföra runt 1,7kW till enbart stereon. Bra och stort batteri är alltid bra men batteriet är enbart en mellanlagring, kondensator likaså, snabbare än batteriet på korta pulser men tillför ingen extra effekt i sig. Basgångar runt 30-60Hz i mycket musik har alldeles för lång varaktighet för att kunna kallas pulser, enstaka slag från pukor och bastrummor kan dock hjälpas upp av en kondensator.
Sen måste batteri och kondensator laddas upp "mellan" pulserna osv, och säg att vi ändå försöker ta ut runt 1,7kW effekt till ljudanläggningen, och bilen i sig inkl övriga system vill ha 500W (betydligt mera om man kör fläkt, värmeruta, värmestolar osv), då ser man snart att 110A generator (1,5kW) inte räcker långt eller hur? Det blir en urladdning av batteriet och låg nätspänning dessutom, kanske runt 12-12,5V istf c:a 14V.
Helt riktigt att detta Exidebatteri och en del andra deepcycle batterier har bra egenskaper men helst bör man inte djupurladda sitt batteri om man vill få lång livslängd osv. Vad värre är, återladdningen tar alltid lång tid, 15-20 timmar minst om man vill ladda fullt, återstår att släcka ner allt ljud osv i bilen och köra lääänge eller ställa batteriet på laddning nåt dygn. Inte så praktiskt eller hur? Självklart kör man kanske inte ut full effekt hela tiden, och ovanstående siffror kan hyfsas en del, men det ger kanske ändå en bild av dimensionering osv.
Ctek är en bra laddare, bland flera andra likvärdiga, men de löser inte riktigt de praktiska problem som uppstår om man försöker ta ut betydligt högre effekt än man tillför i ett system.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.