|
|
|
|---|---|
|
oljan kommer ut via vevhusventilationen, ryker mycket där också. sen kommer det nån droppe olja i kylvattnet lite då och då, samt lite oljeläckage mellan topp o block på sugsidan. tror ju själv att det har samband med varandra och frågan är ju om det endast är kass toppackning el ännu mer bekymmer??? En ide av mig är att packningen är blåst/otät vid 1 ans cyl, det är väldigt nära till utrymmet där kamkedjan går. verkar ju som det läcker då turbon laddar fullt ca 1,5 bar, kör jag valdigt lugnt i 10 mil, blir det ingen olja någonstans. om det går ut kompression i vevhuset på det viset jag förklarat, kan det läcka såhär då? annars är det väl otäta kolvringar..?? | |
|
Du svarar ju rätt bra. Det är antingen toppackningen eller kolvringarna. Troligtvis det senare. Jag tror att du bara ska ta av toppen, lämna in för kontroll och evt planfräsning, byta kolvringar och byta toppackning. Sen är problemet löst, troligtvis minst 10 000 kr senare dock. |
|
|
ja, kanske det. nja, men hur mycke kan kolvringar kosta, vart köpa? men 10 000 vet jag inte, jag gör det mesta jobbet själv. |
|
|
Varför börja med att riva isär.... jag skulle börja med ett kompressionstest... då kan du få en aning om vad som är fel och var du ska börja leta... Men jag gissar på topp-packningen. Janne |
|
|
jo jag tror det själv, men tänkte göra en genomgång av motorn i sommar, och även byta koppling, så då kan jag nog göra det, men ett komptest har ju visat de mesta, dock verka de va krångligt på dieseln. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.