|
|
|
|---|---|
|
Jag vet att jag borde veta det men vill vara 100% säker :) Jag tankade fullt på bilen, nollställde mätaren för att se hur långt jag kommer på soppan tills jag kommer till 1/4 av tanken. Sen då? :) | |
|
1 Fyll tanken. 2 Kör sedan upp 3/4 av tanken eller nåt. 3 Skriv upp hur många km du kommit på den bensinen. 4 Tanka fullt igen och se hur mycket som går i. 5 dela sen förbrukad bensin med km du avverkat. Hoppas jag tänkte rätt nu =) // M.V.H. Daniel |
|
| För att göra det enkelt. Dela antalet liter du tankat i med antalet mil på trippmätaren och du har den verkliga förbrukningen. (Förutsätter du tankade fullt gången innan). | |
|
Senast tankade jag i 51.97L och tanken rymmer väl 60 eller 65 på E36 328? Hur ska jag göra, vilken formel? :) |
|
|
Tanka fullt och skriv ner mätarställningen. Tanka fullt igen och skriv ner mätarställningen. Snittförbrukning = (summan av alla tankade liter sedan förra fulltankningen) / (mätarställning 2 - mätarställning 1) __ Bilblogg: Länk |
|
|
Men, har man bytt däckdimension eller bara har en allmänt normal hastighetsmätare, som visar en aning fel så blir ju detta fel. Likväl som att pumpen på macken knappast är på promillen korrekt kalibrerad. Fråga mig dock inte hur man på ett korrekt sätt ska mäta. Kanske tanka med en dunk som "mellanhand" som man vet rymmer x antal liter och sedan kör man tills det blir soppatorsk och mäter sträckan med GPS? |
|
Paap Reeder |
... tankar du fullt kl 1200 på dagen med + 28 grader på termometern och så kör på natten med + 15 grader har du där redan förlorat en del soppa ... mättekniskt. MVH /// Paap R |
| Jovisst, det märks rejält när man tankar 30 000 liter bensin och kör runt med de i solen ett tag :) | |
|
Gör som Spajjjs och Mugge beskriver och gör du det ett par gånger så får du ett bra genomsnitt. Självklart finns det åtskilliga saker som påverkar och kan göra resultatet mindre exakt men i regel så räcker det ju att veta vad bilen drar med ett par centiliters noggranhet. ___ //Ulf |
|
| Jag behöver inte veta exakt hur mkt den drar iomed paap readers exempel, bara en väldigt bra generell förbrukning :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.