|
|
|
|---|---|
W_Lexell |
Hej. Ja tomgången på min e30 är för hög den ligger runt 1100-1300 varv och ja ska snart ha besiktning och då vill ja få ner den. Men jag vet inte hur ja ska göra för att få ned den har skruvat på skruven som sitter på gasspjället men det gjorde ingen verkan. vet någon hur jag ska gå tillväga? //Lexell |
|
På nyare M20 motorer justeras varvtalet elektroniskt och man kan inte påverka det själv. Men det är motorer med Motronic-insprutning. Du borde ha L-Jet insprutning, jag har bara haft M10 med L-jet och där har jag kunnat justera varvtalet manuellt, då gör jag det dels via insprutet och dels via LMM. Det är viktigt att justera på båda ställen och samtidigt ha bilen uppkopplad mot en mätare och läsa av motorns avgasvärden. Felinställd motor kan resultera i hög förbrukning och höga avgasvärden. Se bild för var justerskruven sitter på M10, har aldrig mekat med äldre M20 så jag kan inte hjälpa dig mer exakt tyvärr, men utifrån detta så kanske du kan luska ut det själv. ---> Länk __ Bilblogg: Länk |
|
| Sök på "tillsatsluftslid" och du skall finna ditt svar. :) | |
|
Är den alltid hög eller sjunker den när motorn blir varm? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
W_Lexell |
den är lite lägre vid kallstart sen blir den högre när den är varmare |
| Den borde vara tvärtom, dvs högre vid kallstart. Det låter kanske mer som att den drar tjuvluft någonstans kolla alla slangar med startgas | |
|
tja har häft samma fel på min 323 och kom fram till slut vart felt va , om du står på vänster sedan av bilen ock kollar under insuget så ser en grej(kommer i håg vad den heter) som sitter fyra slangar två på varje side den styr tomgången är hel 100 BÄSTA MOTOR VAGNEN |
|
|
Den får byta ut BÄSTA MOTOR VAGNEN |
|
W_Lexell |
BMW @Killen menar du tillsatsluftsliden? Ja har precis renoverat toppen och då lämna ja iväg den till en som ställde tändningen kan den stå lite fel så att tomgången blir hög? Jag ska kolla efter läckage på alla slangar. |
W_Lexell |
Kan tomgången bli högre ifall man har hål i avgassystemet? Jag har hål i mittre ljud dämparen den ska bytas kanske det blir bra då? Nu är tomgången annu konstigare nu går den upp till 2000varv vid kallstart sen går den ner till 1500varv efter 1-2sek måste veta vad det är för fel kommer inte få genom den i besiktningen om mindre än 2 veckor. hoppas det finns någon som kan hjälpa mig där ute M.V.H Lexell |
| tror kanske inte det är de felet jag hade men kan vara värt att kolla, kolla så inte gas vajern har hängt sig vid gas spjälet, min vajer gjorde de och jag hade en tomgång på 2500 ett tag tills jag kolla upp vad som var tokigt =) | |
W_Lexell |
ja det kan vara värt att kolla men ja tror nog inte att det kan vara det.. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.