AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.680

Gnissel från bakvagnen.

Körde bilen full med kollegor häromdagen, när vi hoppat in och åkte iväg så hörde jag ett gnissel som jag aldrig hört förut.
Ljudet kommer under bilen först trodde jag att det var en upphängning till avgassystemet då gnisslet påminner om både gummi och metall.
Åkte till ok idag, ljudet hörs knappt när man rockar bilen längst höger och vänster, men sätter man sig på kanten av bakluckan så och skumpar upp och ner så hörs ljudet tydligt.
Ungefär som när en gammal båt liger längst kajen och man hör det där knaket /gnisslet.
Ställde mig och tryckte bakaxeln upp och ner.
Ljudet verkar komma från nr 6 på denna bild.
Länk

Kan ju också vara nummer 6 på denna bild.
Länk

Ljuder låter ungefär som det där irriterande ljudet man kan höra när man gör barn i en sängbotten med fjädrar =)
Visa användare
404
micke.l
745 iA -02
Hade samma gnissel 55-6 påalla bussningar tyst vart det

Hur bra är 5-56 mot gummit på busningarna?
Ol
192
Olle D
Alfa GTV V6 3,0 24v
Tjena,

På min 520 T så var det pitman armen (nr 6 i din första länk) som var problemet. Jag har beställt en ny (ett par nya) på E-bay UK för en spottstyver mot vad den kostar i Sverige.

Olle D
no
28
norin
330IM touring 2002
335IM touring 2009
Hej har samma problem på min 518 93a kan du tipsta mig hur du hitta pitman armarna på e_bay,,

mvh mikael
Visa användare
ProPro-medlem
13.411
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Värt att iallafall göra en visuell inspektion på både de stora och små hundbenen. En av mina stora hundben (rear pitman arm) hade en trasig damask, se Länk bild, så ett byte var behövligt.
Ga
230
Galaxy
BMW 540iat E39 -02
BMW 540iat E39 -99
BMW 535D GT F07 -11

Hallå!

Lyfter tråden lite, ja det är mycket riktigt nr 6 dvs. "rear pitman arm" som ger upphov till detta pinsamma ljud. Låter som bilen skall gå av på mitten då du ex kör sakta över farthinder.
Jag beställde på e-bay, från staterna för en mycket billig summa. Ca 420 för 2st inkl frakt och tullavgift. Mycket låg dollarkurs nu så detta gynnar import av varor från detta land.
Busenkelt att byta, jag bytte mina idag på ca 60 min , båda två. Lite fummel med första, svårt att komma åt men det går med bilens bakdel uppkörd på ramp. Pga att bilen skall vara normalt belastad, dvs helst ej uppallad som jag läst här på forumet. Men det går att palla upp bilen med.

Enklast att lossa underifrån bilen med 22 mm hylsa och lufttrycksdriven mutterdragare. Ena bulten har en mutter som måste hållas emot med en fast nyckel av samma mått som hylsan. Kolla sök funktion där finns bättre beskrivet.

Jag "fuskade" innan jag köpte nya prylar genom att spreja 5-56 på bussningarna, men kom på efeteråt att det inte är bra för gummibussningarna, dessa torkas då ut.

Så byt och få det gjort ordentligt, bilen blir tyst igen och värt besväret att fixa själv!

Magnus
Visa användare
ProPro-medlem
13.411
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Hakar vidare på Galaxys fina beskrivning med en liten guide Länk från mitt byte.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.