AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.003

Ägare till BMW 530i E39 från -01, hur nöjda är ni med bilen ?

Tjena !

Funderar starkt på en faceliftad E39 530i sedan, bensin.

Jag har ägt två st E39:or, båda var 523 årsmodell -98. Den ena var steptronic den andra manuell, var otroligt nöjd med båda bilarna. Jag känner till dem flesta sakerna man ska se upp med på en E39, men undrar om det finns några specifika fel på just 530:in jämnfört med andra E39.

Jag är mest ute efter en steptronic, men även synpunkter på den manuella är välkomna.
Vill gärna veta hur nöjda ni är med hela bilen, bla: Förbrukning, prestanda, driftsäkerhet, rost, servicekostnader, försäkringskostnader mm.

Tacksam för svar.
Mvh Carlito
Hmm..................är det verkligen så få som äger nån 530i E39 ?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Tja, verkar så. Jag spelar i alla fall i en lite lägre division med min 525:a. men i alla fall så drar den i snitt 0.9lit/mil (manuell) och kan komma ner i 0,75-0,8 på långkörning. Har fått byta huv och bagagelucka (touring) så tittar du på en tidig -01:a så se till att det redan är bytt eftersom tiden då är ute för goodwill-byte. Sedaner har väl inte i samma utsträckning problem med bakluckan vad det verkar. Pratade med en 530-ägare med step-tronic. Han hade som lägst kommit ner i 0,86lit/mil. Vi jämförde även varvtal vid vissa hastigheter och det verkade som 530:n är en hel del högre växlad. VI får väl se om någon 530-ägare hör av sig. Skulle själv vara intresserad för det är inte omöjligt att det blir en till E39:a

AE
Tjena. Jag kan inte vara mer nöjd med min 530. Trodde jag skulle sakna automat, men den manuella är så fin att det kvittar... På min är framdörrarna och huven utbytt på garantin så rost existerar inte. Har inte haft några som helst problem förutom pendelstagen, har iofs bara rullat 8k mil, svensksåld samt en tidigare ägare. Kan varmt rekommendera 530, svårt att finna en mer harmonisk bil. Funderar ändå på att avyttra den till förmån för en Golf V6 4Motion och en E30 318is som busbil...

MVH Jocke,
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Generellt är jag mycket nöjd med min 530iAT -01. Har haft den i snart 2 år och kört drygt ca. 3000 mil. Den hade rullat drygt 7000 mil när jag köpte den i Tyskland. Har inte haft några direkta problem bortsett från utbytt baklucka pga rost. Rostskyddsgarantin går ut i september så jag ska gå igenom bilen noggrant nu i sommar för att se om det är något mer som behöver åtgärdas.

530 är en mycket harmonisk bil som ändå har lite mer bett än t ex 525 när man trycker på. Dock saknar den det där lilla extra som en 540 ger och då jag hade just en sådan tidigare så var jag inledningsvis lite besviken på prestandan men allt är ju som sagt relativt...

Försäkring är ju högst individuellt men i mitt fall betalar jag ca. 7000kr för helförsäkring vilket är ungefär en tusenlapp mer än en lika gammal V70 2,4t. En motsvarande 540 skulle kosta ca. 1500kr mer.

Förbrukningen är inte jättelåg...Jag ligger på ca. 1,15 l/mil i snitt vilket är ungefär decilitern mer än ovan nämnda V70 (båda automatare). På längre resor med blandat landsväg/motorväg går det att ligga neråt 0,9 l/mil.

Utväxligen på 530 är lägre än den på 540 och även lägre en t ex 528. Anledningen är att den ska ha sportigare profil men nackdelen är något högre förbrukning.

Service och reservdelar är ju likvärdiga med övriga E39 och skiljer sig inte direkt från t ex Volvo, det är t o m billigare än Volvo.

Svagheter hos modellen finns beskrivet under begagnatguiden men generellt är det en välbyggd bil med hög kvalitet.

___
//Ulf
Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Hej!

Jag är oxå väldigt nöjd med min bil dom enda "problemen" jag har haft är en trasig PDC-givare som byttes på garantin och jag har även fått byta "effektslutsteget" till fläkten .

Precis som "Programmer" så har jag nu oxå drabbats av rost så just nu har jag min bil inne för byte av huv, bagagelucka och reparation av fågelbad men detta går förståss på garantin.

Mvh Jimmy

Från tråd i början av året;

"I juli-2005 köpte jag denna bil till min far... [LÄNK] pris? €18500 lägg på 10tkr i importkostnader,med 1års garanti vilket var tur bensinvärmaren gick aldrig i gång den byttes i stället till en kostnad på 16tkr där tjänades 1tkr (fick ligga ute med pengarna och skicka kvitto till Tyskland) minus besvär, ett par månader senare frös bromsarna, en o-ring var trasig och tillät vatten rinna in efter två försök bytte Blombergs (auktoriserad verkstad) bromsservo.

Allt var frid och fröjd tills sommaren-06 då rost upptäcktes i en dörr och innanför tankluckan, när det var dags att lämna in den hade rost upptäckts i ytterligare 2 dörrar, på den fjärde och sista hittade verkmästaren på Blombergs vid inlämnandet vilket innebar 4 nya dörrar till 0 i kostnad.

Bilen kommer tillbaka i perfekt skick, bra, innan någon tycker sig behöva strålkastarna (xenon vita blinkers), förarrutan inslagen och en kromlist förstörd, två veckor senare är bilen körklar igen, en Insp 2 görs för en månad sedan inklusive byte av kamgivare kostnad 8500kr hos Blombergs, bilen har i dag rullat lite över 10200mil, ja nu glömde jag att en avbländbart spegelglas byts till en kostnad av 2500kr (20% på BMW CS Solnaträff) pixelfel finns i displayen med mätarställning, så nedskickning till Tyskland för lagning är förestående, så har livet med en 530iA sett ut under 1,5 år."

Min far är inte nöjd med förbrukningen så nästa bil blir nog en diesel (han pratar om 530dA E60 DPF) 1,05-1,15 drar den, men har kör lite så det borde inte vara något större problem, prestanda är helt ok, den har ingen extra kraft som 540i men upp till det så är 530i mycket bra, försäkring är individuellt, tyvärr kommer/har kostnaden gått upp på grund av alla stulna delar från M-Paket/faceliftbilar, en kompis betalar mer för sin 525iA E39 än för sin 540iAT E34.

Stephan

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Vad det verkar är huven den mest "lättrostade" karossdelen, möjligen ihop med "fågelbadet". Därefter touringbakluckan. Vänster och höger dörrar verkar något ovanligare. Stephan, var huven redan bytt eller var den intakt på den 530:n? Vilken årsmodell var det?

AE
Sp
63
Speeder
530im -01
Är mycket nöjd med min 530im -01 =) M-chassi2 ger härlig väghållning och förvånansvärd gokartkänsla för att vara en så pass stor bil. Upplevs som sportig och lätt på foten. Väger ju faktiskt knappt mer än en 3-serie coupe vilket är nice.

Förbrukning är jag extremt nöjd med! 0.9 liter milen med 4 vuxna och 1 barn, takbox, full last (säkert 200+ kilo last) till fjällen och tillbaka. Många motorsvagare bilar får spel under tung last och drar 1.2+ liter milen.
Visst drar den lite mer i stadskörning men det bryr jag mig inte om.

Härliga bromsar med rejält bett! Samma bromsar som till 540 vilket ju är en tyngre bil.

Sportstolarna är toppen!

Bilen är underbart tyst och cruisar läckert i 140. =) Man hör bilarna man kör om men 530n spinner tyst.

Fick området runt tanklocket omlackat på goodwill, några små rostbubblor annars nada rost.

Jag är nöjd med min 530iA 01 hittills, haft den sedan i mars (9850 mil har den gått).

En bra kompromiss mellan komfort/viss lyx känsla och sportighet, dessutom gillar jag de klassiskt snygga bmw linjerna. Att en BMW kan vara snygg även utan m-paket tycker jag bilderna på min egen bevisar. ;-)

Riktigt lågvarvad tyst komfortbil om man kör i vanligt D läge. Avsevärt sportigare i S läge (eller M läge), men S läget är så bra så att det sällan blir M läge. Men skillnaden mellan D och S körning är stor, nästan som två bilar i en. Rätt kul att lägga i S läge innan en omkörning och bara blåsa förbi. ;-)

Drar väl drygt 0,9 i snitt när jag jag kör långt, men då kör jag oftast över 110 km/h ;-)

I blandad Stockholms körning blir det väl oftast ett snitt på runt 1,3 liter. (+/- 0,5 liter kanske.) Men vilken jäkla bil som helst drar ju rätt mycket soppa i seg Stockholms körning.

Den är snygg och glänsande i lacken, mycket på grund av att tidigare ägare regelbundet gått igenom MrCap behandlingar.

Om du funderar på ett begagnat ex: BMW körs ofta rätt hårt och är rätt tunga bilar. Bli inte snopen om tex krängningshämmare eller spindelled tagit stryk. Missljud beror ofta på detta.

På min bil har jag också fixat denna vanliga bmw grej: Länk
(billigt att åtgärda)

En annan suspekt grej som verkar kunna hända på bland annat M54 motorn är detta (oljeläckage ventilkåpa). Men man får väl hoppas att man INTE drabbas av detta. ;-)
Länk

Haft lite rost under lacken på främre del av kjolen under vänster bakdörr. Men sannolikt beroende på någon halvdan grej som tidigare ägare gjort (saknades lite klarlack där). Nu smidigt åtgärdat efter besök hos SpotPaint

Tror att du blir nöjd med en 530iA om inte bensinförbrukningen irriterar dig. Själv kör jag inte så långt/år (ca 1200 mil). Skulle kanske inte valt den här om jag körde längre.

Försäkringskostnad blir helt ok hos Vesta. Skatten är väl ca 2700 kr/år.
Glömde tillägga att man INTE ska glömma bort 540...

Lite högre drifts och underhållskostnader men med en fin V8'a!! :-)

Tycker de generellt verkar Mycket prisvärda på begagnat marknaden.

Själv velade jag en del mellan 530 och 540. Om inte det här 530 exemplaret som jag föll för dykt upp skulle det kanske blivit en 540 istället.

Även om jag blev nöjd med min 530 har tanken dykt upp i efterhand att jag kanske borde tagit en 540 istället. ;-) Dock så tycker jag nog bensinförbrukningen ligger vid smärtgränsen redan nu.
Anders-72; Motorhuv och baklucka var fria från rost så det verkar som rosten slår olika på olika exemplar.

En kompis som köpt en tidig 02: as 525i sedan upptäckte jag rost på båda framdörrarna och i fågelbadet, är det mindre vanligt med rost vid tankpåfyllningen för Touring? Och mer vanligt med bakluckan på dom?

Stephan
Sp
63
Speeder
530im -01
Nästa steg för mig hade helt klart varit en e39 M5a. 540 tycker jag bara känns tung o onödig. =) Ska det vara så framtungt vill jag ha 400 hästar att skjuta på med hehe.
pa
48
palle_530
bmw 530im 03:a
är med nöjd med min 530 03:a förra ägaren fick huven bytt och han har byt en pdc-givare,jag har inte haft några problem änsålänge men man får ju kolla lite då o då efter rosten:P,förbrukningen ligger väl i snitt 1,1 kör mest stadskörning men fått ner den till 0,78 landsvägskörning:) då med 19" fälgar:)
Är även jag väldigt nöjd med min 530-02.
Går som en dröm och komforten är oslagbar. Har rullat ca 8250mil idag och det känns inte alls.
De lite tråkigare sakerna är väl rosten på motorhuv, i "fågelbadet" samt på bakluckan. Ska åtgärdas i höst då rostskyddet sträcker sig till oktober så jag ska leta noggrannare i dörrarna för att se om det finns något där innan jag lämnar in den.

Annars är det en kanonbil som jag starkt rekommenderar.

Mvh Christofer
Tu
93
Turbo75
530i Touring -01
120d -05
Äger en 530 touring -01 med manuell låda. Har nu gått 10.000 mil.

Det är hittills den bästa bilen jag ägt. Har tidigare haft S40, Octavia RS och Saab 9-5 (Saab kan för övrigt dra åt helvete).

Det man saknar är turbo-trycket. Och sen är jag nästan alltid där och vill lägga in en högre växel trots att jag redan kör på 5:an.

Sen går bilen knappt och köra på vintern med antisladd-systemet inkopplat. Speciellt vid omkörningar. Lite halvfarligt då systemet är lite väl känsligt. Har haft problem att komma om ibland.

Ligger runt 1,05-1,10 liter/milen. Men då kör jag konstant som en biltjuv.
Men har fått ner den till 0.80 vid körning i 120-130 på motorväg i 10mil.

Frugan vill ha en BMW istället för sin Saab 9-3 (återigen, dra åt helvete saab).
Men hon säger att det räcker med en 518 till henne medans jag vill att hon ska ha en 540. Tror jag kommer få nöja mig med en 525 som bäst. :)
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Sällar även mej till skaran av nöjda 530-ägare, även om det varit en del irritationsmoment. Framförallt när spjällhuset gav upp och men fick krypa fram i 30 km/h.
En underbar långfärdsvagn med en ytterst rimlig förbrukning i förhållande till motoreffekten (0,8-0,85 i motorvägsfart + norrlandstillägg).

Har även jag drabbats av fågelbads-syndromet, men det ska åtgärdas efter semestern. Har dessutom halverat mina försäkringskostnader genom bytet till Vesta, så nu är den inte dyrare än frun's A4.

Freude am fahren
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.