AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.041

råd vid köp av e30 318is, med nybytt topplockspackning?

Hej!

Har letat i evigheter efter en fin 318is, e30. Har nu hittat ett objekt men där nuvarande ägaren bytt topplockspackning för 1 år sedan. Skälet till bytet var att den läckte kylvätska. Bytet gjordes dessutom precis efter det att nuvarande ägaren köpt bilen. OM den förra ägaren kört med kass packning, är det med automatik katastrof för motorn? Det som skulle kunna hänt är väl att vatten blandas med olja, med sämre smörjning som följd? Det borde väl visa sig genom låg effekt i motorn?

Nuvarande ägaren säger att vatten endast läckte UT. Hur går en topplockspackning sönder? Inne från förbränningskammaren och ut eller tvärtom?

Om packningen gick pga överhättning, vad mer kan ha blivit skadat?

Ska man slå till eller ej?
Tacksam för svar!
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
topplocks packningen på m42 går oftast i framkanten. Dock så blandar det ändå olja/vatten. Normalt sätt så brukar även topplocket påvisa frätskador. Detta problem uppstår pga slarv med att byta kylvätska enligt bytes intervallerna.

Om bilen har rullat i 1år efter packningsbyte och går bra nu..så misstänker jag att inga skader i övrigt har uppkommit vid packnings haveriet. Har maskinen några missljud?

Om bilen i övrigt är fri från rost och är i bra skick så slå till. Motorer och delar finns det att uppbringa för rimliga pengar (rosten är det stora problemet på e30)
låter rimligt. Fick nu reda på att toppen planades i samband med bytet, vilket verkar ok.

Vilka ställen rostar e30 på som är svåra/vikitga att laga?

Re
92
Rerre
BMW 318is 16v -90
Nederkanten av framskärmarna, sparklådorna, skärkanter och innanför innerskärmarna brukar de finnas rost.
Snabbare o svara vilka ställen INTE en e30 rostar på. Kolla överallt istort sett!

Mvh
Henke
He
108
HenrikJakobsson
525iat -2002
740i hamann M7 -1995
baklucka och framskärmar har jag då rost på iaf
ba
591
balobas
E30 318is -90
E36 318is -93
om förra ägaren kört ett par hundra mil eller mer med bilen och den funkar och går fint utan missljud borde de kännas ok enl mig iaf om jag skulle köpa

syna rosten! motorn i is känns riktigt driftsäker trots höga mil anser jag iaf!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.