|
|
|
|---|---|
|
Jag lämna in bilen på provtryckning på ac:n idag, och såklart så läckte de :/ de upptäckte en läcka vid kompressorn, nån packbox snacka han om. Vad är en packbox förnått?? Är de dyrt att fixa?? Sen undrar hur högt tryck de är i ett helt system?? Jag hade 14bar är de normalt? Och om de nu blir att fixa problemet är de nått jag bör byta eller se över samtidigt?? Mhv/ | |
|
En packbox är det samma som en radialtätning eller axeltätning. Den tätar där axeln till remskivan/magnetkopplingen kommer ut. Det finns firmor som säljer rep. satser till ac-kompressorer och dom är inte särskilt dyra om man fixar att byta själv. Man plockar lös kompressorn och plockar isär och byter tätningar i den. Ny olja samt torkfilter byter man lämpligen samtidigt. Provtryckning, vakuumsugning och fyllning med köldmedia överlämnar du till branchkunnig. Vet tyvärr inte vilket tryck det är, men det är ganska högt. Har du en läcka har det ju varit mer än 14 bar i alla fall. AE |
|
|
finns de nån sorts manual eller liknade till detta?? |
|
|
Du hittar den på realoem:Länk Du får knappa dig tillbaks och välja exakt rätt tillverkningsmånad, men troligen är det den kompressorn du har. Jag har själv plockat isär en seiko-seiki till en SAAB för länge sedan och monterat ett "retrofit kit" när R12 köldmediet blev förbjudet i mitten av 90-talet. Det var inga problem. Har för mig att jag köpte delarna hos Falu bilkylare AB, men utbudet hos dig borde vara större :) AE |
|
|
Här hittar du grejor! Länk AE |
|
|
Skall man vara lite petig så är det ingen radialtätning utan en axialtätning i en AC-kompressor. Troligen för att den arbetar under högt tryck. AE |
|
| ok... hur länge tar de att byta dessa grejer?? alltså skruva bort allt som är ivägen å sånt??? | |
| vilket torkfilter ska jag välja? | |
|
När jag grejade Saab:en var det mycket enkelt tack vara att det såg ut som det gått till så här vid konstruktionen: "-Ja, just det, så var det AC:n Vi sätter kompressorn här uppe på motorn" För den satt faktiskt mer åtkomligt än något annat på den bilen som så mycket annat som är bak och framvänt på en Saab. På BMW:n sitter den ju lite lägre så att säga så jag vet inte vad det kan ta i tid. Men när du väl har kompressorn lös är det inga problem. Troligen är väl din kompressor "retrofittad" för R134 sedan länge. Jag tror det var -91 eller nåt det blev lag på R134 till nya bilar, men man kunde fortfarande fylla R12 fram till -95 nån gång. Då var det utbyte av alla tätningar och oljetyp som gällde för att kunna fylla R134:a. Har du lite vana av att skruva fixar du det där. Var försiktig när du tar bort slangarna om det skulle finnas köldmedia kvar. AE |
|
| okay.. tack för hjälpen, hör väl av mej ifall nått börjar jävlas :D | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.