|
|
|
|---|---|
mackan325 |
Hej! Min 325 har ett underligt skrapljud i transmissionen (?), det uppkommer om man startar 'ojämnt' då bilen rullar igång på ettan / backen. Låter skrapande i ca 1 sekund mitt underifrån bilen. Startar jag försiktigt dvs parerar gas / koppling jämnt hörs ingenting. I övrigt funkar lådan på samtliga växlar utan några missljud el. dylikt. Bilen har gått 13500 mil och är servad emligt bok hela tiden. Växellådsoljan + diffen är bytt hyfsat nyligen. Vad kan det vara? |
frazze |
Har du gjort några slarviga växlingar tidigare, ex: Missat lite med kopplingen..så att man hör hur kuggena i vxl lådan protesterar..rassel rassel..??? I så fall kan det ev, vara ett skadat kuggdrev..du har väl kollat att det verkligen finns olja i lådan..samt Att det helst är "helsyntetisk" olja (Gear oil) Att du har rätt mängd olja kollar på hö:sidan av lådan skruva ut oljepåfyllningspluggen stick in fingret & Känn efter att det finns olja upp till hålet.... frazze |
mackan325 |
Om det vore ett skadat drev i lådan, borde det inte skrapa kontinuerligt? Ljudet upkommer när bilen rullat 1/2 meter eller så och försvinner sedan helt. Det skrapar inte när jag lägger i växel et.c. Kan det vara något annat, stödlager för kardan, något i diffen, hjullager et.c? |
| Kolla så värmeskyddsplåten mellan avgassystemet och golvet sitter fast ordentligt. Jag hade skrapliknande ljud vid hård acceleration och det var plåten som lossnat och lagt sig mot avgassystemet. | |
mackan325 |
Fixat, det var värmeskyddet som sitter över den skarv på avgassystemet som hänger i växellådans infästning. Satt helt löst, nöp ihop det med en tång och nu går det tyst och fint. Kan kanske vara bra att veta... |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.