AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
683

Hjälp! Skrapljud i transmission

mackan325
Hej!

Min 325 har ett underligt skrapljud i transmissionen (?), det uppkommer om man startar 'ojämnt' då bilen rullar igång på ettan / backen. Låter skrapande i ca 1 sekund mitt underifrån bilen. Startar jag försiktigt dvs parerar gas / koppling jämnt hörs ingenting.

I övrigt funkar lådan på samtliga växlar utan några missljud el. dylikt.

Bilen har gått 13500 mil och är servad emligt bok hela tiden. Växellådsoljan + diffen är bytt hyfsat nyligen.

Vad kan det vara?
frazze
Har du gjort några slarviga växlingar tidigare, ex:
Missat lite med kopplingen..så att man hör hur kuggena i vxl lådan protesterar..rassel rassel..???
I så fall kan det ev, vara ett skadat kuggdrev..du har
väl kollat att det verkligen finns olja i lådan..samt
Att det helst är "helsyntetisk" olja (Gear oil)
Att du har rätt mängd olja kollar på hö:sidan av lådan
skruva ut oljepåfyllningspluggen stick in fingret &
Känn efter att det finns olja upp till hålet....

frazze
mackan325
Om det vore ett skadat drev i lådan, borde det inte skrapa kontinuerligt? Ljudet upkommer när bilen rullat 1/2 meter eller så och försvinner sedan helt. Det skrapar inte när jag lägger i växel et.c.

Kan det vara något annat, stödlager för kardan, något i diffen, hjullager et.c?
To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
Kolla så värmeskyddsplåten mellan avgassystemet och golvet sitter fast ordentligt. Jag hade skrapliknande ljud vid hård acceleration och det var plåten som lossnat och lagt sig mot avgassystemet.
mackan325
Fixat, det var värmeskyddet som sitter över den skarv på avgassystemet som hänger i växellådans infästning. Satt helt löst, nöp ihop det med en tång och nu går det tyst och fint.

Kan kanske vara bra att veta...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.